En originell pingvins återkomst
New York, 50-talet. En av Munsingwears säljare får syn på en flock pingviner i ett skyltfönster hos en konservator. Han går in och köper en av de uppstoppade fåglarna. Fågeln blir sedermera maskot och logga till ett av tidernas största sportmärken.
Munsingwear var från början ett företag som ägnade dagarna åt att göra underkläder och förse militären med kläder. Men efter historien om pingvinen och lanseringen av den första golfskjortan – ”55” – blev företaget en grundpelare och pionjär inom sportklädesbranschen.
Intresset för märket dalade en bit in på 80-talet, och gjorde sen inte mycket väsen av sig fram till 2001 då Chris Kolbe, tillsammans med Perry Ellis, bestämde sig för att återuppta märket. Manolo.se tog ett snack med Kolbe, Original Penguins nuvarande chef:
Vad var er vision när ni valde att återuppta märket 2001?
– Visionen var att bygga på en förlorad känsla, och skapa en sportkollektion rotad i klassisk amerikansk stil för att möta en ny livsstil och attityd hos män och kvinnor.
I början var Penguin väldigt mycket förknippat med golf, vilka kunder hittar man i era butiker idag?
– Med tanke på Penguins arv ser du en stor blandning på kunderna. Men det gemensamma ligger i en likadan uppskattning för livsstilen som Penguin representerar – casualplagg som är unika. Precis som golflivsstilen på 50-talet.
Ni har flaggskeppsbutik i New York och Miami, hur många Penguinbutiker kan vi vänta oss de närmsta fem åren? Hur stora kan ni bli?
– I oktober öppnade vi vår femte Penguinbutik i USA. Vi har nu butiker i New York, Miami, Dallas, Newport Beach och nu Los Angeles. Responsen från marknaden har varit otrolig, så vi ser stora möjligheter att fortsätta expandera både här i USA, men även i Europa, vid rätt tidpunkt.
Vilken känsla vill du att Original Penguin ska stå för?
– Individualitet.
Kan du beskriva designprocessen, från idé till produktion?
– Varje säsong tar designteamet inspiration från en massa olika källor – filmer, musik, böcker, ikoner, både moderelaterade och icke moderelaterade, vad som helst som gör att de kan berätta vår historia för säsongen. Teamen [för herr- och damkollektionerna] jobbar väldigt nära varandra i varje fas. Allt från att välja tyger och färgpalett, till de slutgiltiga besluten om detaljer och passform. Plaggen är tillverkade i länder runt om i världen där de erbjuder den bästa expertisen för vår marknad.
Hur ser höst/vinterkollektionen ut?
– Höst 06: En blandning av tartanmönstrade byxor, slim fit denim, fint randigt stickat, tillsammans med en klassisk replika av en femtiotals-cardigan.
De nya silhuetterna består av bomull/kashmir-blandningar, klassiska Harringtonsilhuetter , västar med silkesförsedda sömmar och avslappnade kavajer.
Om jag bara skulle köpa ett plagg från kollektionen vilket skulle jag köpa då?
– En klassisk vinterfavorit: Bomull/kashmir-tröja
Vad är din vision för Original Penguins framtid?
– Vi hoppas att kunna utöka våra marknadsmöjligheter för Original Penguin. I första hand genom nya affärsmöjligheter som gör att vi kan expandera i områden som letar efter något nytt och unikt.
Du hittar Original Penguin på Grandpa i Stockholm, eller på nätet hos Tres Bien Shop.