En skokultur på frammarsch?

Reflektion: CNBC uppmärksammade i dagarna (tips från Selectism.com) ett ökat intresse för gediget tillverkade herrskor där manliga konsumenter är beredda att spendera allt mer på ett par välgjorda skor. Men hur står det egentligen till med vår svenska skokultur?

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-01-08 10:55  |  Lästid: 2 minuter

Artikeln pekar bland annat på det
faktum att många klassiska skotillverkare ökar stadigt i omsättning och nämner
dessutom nya skomärken som brittiska Lodger och Mark McNairy, vilka båda anammat
ett uppdaterat klassiskt formspråk där själva hantverket spelar en central
roll. Bland de intervjuade i artikeln återfinns italienska skomakaren Paolo
Scaforo:

”Little- known artisan men’s shoemakers have consequently gained
a new credibility and interest,..They remain niche, but a stronger niche.”.

Även om dessa argument knappast är tillräckliga
för att säkert säga att mäns skomedvetenhet ökat, fångar artikeln många
intressanta tendenser.  För det
håller på att hända något med mäns skokonsumtion. Inte minst i Sverige. När jag
nyligen sammanställde höstens mest lästa artiklar var de fem översta
skorelaterade. Med god marginal. Jag har pratat med två återförsäljare av Crockett
& Jones i Sverige som båda relaterar till att märket årligen säljer drygt
10 000 par bara i Sverige, vilket gör oss till märkets tredje största marknad
efter Tyskland och Storbritannien. I jämförelse med försäljningen hos de stora
skojättarna är denna siffra knappast särskilt hög, men den vittnar ändå om att
det finns ett intresse.  Lägg
därtill andra populära märken i Sverige som R.M. Williams, Loake, Alfred
Sargent och Church’s. För att inte tala om all privatimport av skor från folk
som handlar via nätet.

Och
jag har ärligt talat väldigt svårt att se att intresset för kvalitetsskor
skulle sjunka. Tvärtom.  Det finns
helt enkelt inga argument kvar för att köpa undermåliga skor. Det är dåligt för
miljön, dina fötter och din stil. Visst, det finns en prisdiskussion, men den
som vårdar sina skor rätt kommer tveklöst tjäna på att köpa färre, men bättre
skor.  Dessutom ser vi ökade råvaru-
och produktionspriset i princip hela världen, vilket kommer göra det mindre
lönsamt att massproducera lågprisprodukter.

En
annan intressant aspekt i artikeln är varför det ökade intresset rör sig just
skor? Inte minst med tanke på att det finns en utbredd uppfattning om att män i
regel är totalt ointresserade av just skor.  Den brittiska skodesignern Tim Little menar att mindre
strikta klädkoder på många arbetsplatser visat att denna uppfattning faktiskt
är felaktig.

..the culture of dress down in
the workplace has had a phenomenal effect on this new men’s market. With an
office uniform imposed there was a reluctance to invest in the few interesting
shoes available when they would hardly get worn. That encouraged a belief in
the industry that men just weren’t interested in shoes. But that was wrong and
the recent brand revamps and new launches are proving it.” 

Jag tror även att skor som produkt
tilltalar många män. Det finns en tydlig koppling till hantverk och
konstruktion, vilket för många är minst lika viktigt som själva utseendet. Det går
att befoga ett köp av ett par skor för 4-5000 inte bara med att de är snygga
utan kanske främst för att de är gediget tillverkade. Det kan framstå som
ganska töntigt och klyschigt, men om alternativet är en skolkultur där vi ständigt
lovordar budgetalternativen och köper nytt för varje säsong ser i alla fall jag
inga problem med att bejaka skonörderiet.   


Bilder: Edward Green.
Dela på Facebook
Tweeta