Four Elements breddar perspektiven

 |  Publicerad 2007-01-28 12:24  |  Lästid: 3 minuter

Bild 315739Med de fyra elementen – vind, eld, jord och vatten – har svenska Four Elements i snart tio år levererat kläder till den svenska och internationella streetwear- och outerwearmarknaden. Även för dem rent stilistiskt ofrälsta, de som föredrar mer dressade kreationer, är utvecklingen av märket intressant. För i takt med att märkets designers blir äldre, blir också kläderna mognare. Manolo har satt märket under lupp.

1998 började allt. De gamla snowboardåkarna Henrik Köhler, Jonas Blom och Henrik Sundberg tröttnade på avsaknaden av plagg som kunde kombinera en tilltalande design med en tillräckligt stor funktionalitet. Man började med renodlade alpina plagg, lämpade för utförsåkning på skidor och bräda, men har under tidens gång breddat sina vyer till att även producera utpräglade streetwear-plagg, tänkta på stadens gator snarare än i backen.

Förklaringen är inte bara att man helt sonika ville bredda kollektionen. Födda på det sena 70-talet har de numera två upphovsmakarna (Henrik Sundberg bidar sin tid i finansbranschen och designen står nu namnen Köhler och Jonas Blom för) växt upp och tröttnat på (alltför) säckiga byxor och otympliga kläder. De har velat ha något mognare, någonting som fortfarande har starka inslag av gatuliv, men som är tillräckligt dressat för att passa även i ”finare” sammanhang.

Således är den vårkollektion som snart kommer till ett 30-tal butiker landet runt, samt till Frankrike och Schweiz, ganska trendig i och med de genomgående ljusa pastellfärgerna i färgvalen och fullprints satta på t-shirts och skjortor. Med pressveck på ”dressade” badshorts, och bermudashorts med klara safarivibbar.

Bild 315740Till nästa vinter är det inga revolutionerande material det handlar om: ”allt är redan gjort i branschen”. Men framträdande i kollektionen är det detaljrika – med axelklaffarna och de stora knapparna på jackorna – och det alltmer dressade i form av tweed-liknande tyger och påsydda kragar på jackorna. Det andas street, men det är plagg som man fortfarande vill ska förmedla en vuxen ”underground”-känsla. Eller som man själva uttrycker det: ”Det ska vara mogen rebell – inte bara rebell.”

En lite spännande anekdot om märket är hur loggan exponeras. Man har försökt tona ner den, genom att förminska storleken och inte sätta den på bröstet utan på överarmen. Men de plaggen har inte sålt alls bra. Folk verkar vilja veta och visa andra att det är Four Elements-plagg det är frågan om. Därför känner man sig nu tvungna att återgå till en framträdande logga på bröstet. Och apropå exponering: precis som WE och deras ”ambassadörer” har även Four Elements satsat på att sponsra kändisar med kläder. Bland namnen märks Dogge Doggelito och flera olika DJ:s. Och en helt egen del av kollektionen (de andra två delarna kallas Edge och Shadow) – Knus – är tillägnad fyra gamla landslagsåkare i puckelpiståkning, men plaggen kan också köpas av oss utanför landslaget.

Prisnivån är hög, men fullt rimlig. Några exempel är jeansen för 900-1300, t-shirt för runt 400, badshorts för 650 och skidjackor för 3300-4100 kronor.

Den egna butiken på Hornsgatan 178 i Stockholm har öppet lördagar och söndagar 12-16. Och den är alltså numera inte bara ett tillhåll enbart för alpinåkare utan även ett tips till alla stans streetwear-frälsta. Närliggande marknaden Street och Perry Como i nästa kvarter kan ju förslagsvis också vara en del av en liten dagsutflykt till Söders nya, intressanta delar.

Se fler bilder här!

Dela på Facebook
Tweeta