Four Shades of Grey

Savile Rows nya frontansikte heter Patrick Grant. Med oklanderlig fingertoppskänsla har Grant inte bara väckt liv i anrika skrädderifirman Norton & Sons utan hela Londons skräddargata. Manolo har tagit ett snack med den oförskämt välklädda Savile Row-förespråkaren för att höra om det nyligen inledde samarbetet med J.Lindeberg och varför skräddarsytt är det modernaste som finns.
Efter en inställd lunch hittade Patrick Grant en annons i
Financial Times om ett Savile Row-skrädderi till salu. Som en fantast av
kostymer tog Grant kontakt med ägaren för att undersöka möjligheten att ta över
verksamheten. Den smått galna idén visade sig vara möjlig och Grant hoppade av
sin MBA-utbildning för att istället blir ägare till en drygt 190 år gammal
skrädderifirma med Winston Churchill, tre amerikanska presidenter och nästan
samtliga Europas hov på kundlistan.
– När jag tog över
Norton & Sons var det naturligtvis många som var skeptiska. Jag hade aldrig
tidigare arbetat med kläder och ännu mindre med ett skrädderi på Savile Row. Men jag klargjorde snabbt att jag hade för
avsikt var att bygga upp Norton & Sons från grunden och att det skulle
förbli ett utpräglat skrädderi. Det är
viktigt att komma ihåg att Savile Row idag ser väldigt annorlunda ut mot förr
då skrädderierna gick i arv från generation till generation. Många firmor ägs
idag av stora investerare som utvidgat varumärket långt bortom Savile Row. Det
spännande är att alla dessa vitt skilda sätt att driva företag bildar en enormt
stark gemensam kultur. Även om varje enskilt skrädderi inte är så känt är Savile
Row samlat fortfarande väldigt inflytelserikt, säger Patrick Grant.
Det vore felaktigt att kalla Patrick Grant en förnyare.
Grant har snarare hjälp Savile Row att inse sina styrkor. Tidigt slängde han
bort de tunga metallbokstäverna utanför Norton & Sons skyltfönster och öppnade
upp med en enkel luftig skyltning som tydligt framhävde vad företaget kan bäst,
kompromisslöst välsydda kläder.
– Savile Row har en ofattbar
historia och kulturellt värde, vilket jag tillsammans med mina skrädderi-kollegor
är väldigt stolta över. Problemet är att Savile Row inte lyckats kommunicera
hur modernt det vi gör faktiskt är. Det har länge saknats en tro om att kläderna
som sys här inte är attraktiva för dagens kunder. För mig är det precis
tvärtom. Vi syr kläder helt efter kundens önskemål. Det är en service som är
helt unik och som verkligen ligger rätt i tiden. Jag har alltid varit väldigt
stolt över vårt skrädderi och mån om att visa hur våra kläder sys.
Vad är så fantastiskt
med skräddarsytt från Savile Row?
– Det är enkla,
rättframma och vackra kläder som verkligen framhäver mannens bästa sidor. Det
behöver inte vara så mycket svårare än så. Vi är alltid väldigt måna om att
inte framhäva våra åsikter om inte kunden ber om det. Det intressanta med skräddarsytt
är du har i princip obegränsad med valmöjligheter. Ändå väljer kunden i 99% av
fallen en klassisk kostym i grå eller marinblå flanell. Vissa vill ha en tvåknäppt
modell , andra en tredelad eller dubbelknäppt kostym. Men alltsammans är väldigt
beprövat, kläder män ser bra ut i.
För två år sedan
väckte du liv i sportswear-märket E.Tautz som legat under Norton & Sons.
Vad var tanken med det?
– Jag saknade den här
typen av okomplicerade och eleganta kläder av hög kvalité. Det är närmast
omöjligt att hitta en tidlös kavaj från någon av dagens modeskapare utan att
den saknar krage eller har ett väldigt okonventionellt snitt. Sedan finns det
italienska märken som Cucinelli, vilka arbetar med en mjukare känsla och mer
kontinentalt snitt, vilket jag verkligen gillar. Med E.Tautz har vi anammat en
mer brittisk silhuett och vågat ta ut svängarna mer när det kommer till färg. En
annan viktig del är att alla kläder sys och tyger vävs i Storbritannien.
Varför är det så
viktigt?
– Det är egentligen inte
ett självuppfyllande val. Faktum är att vi har några av världens främsta klädtillverkare
här i Storbritannien. Allt från ytterplaggstillverkare som Mackintosh och
Barbour till producenter av stickat vid skotska gränsen och skotillverkarna
runt Northampton. Även bland tyger tycker jag Storbritannien står ut. Idag är det
inte bara brittiska tillverkare som köper brittiska tyger utan många av de
väverier vi använder har återkommande kunder från stora franska modehus och
välkända italienska kostymtillverkare som Kiton. Sett till efterfrågan har det
skett en enorm skiftning bland många brittiska tillverkare som idag är helt
fullmatade med orders.
Det stora problemet
är kanske inte efterfrågan utan arbetskapacitet?
– Exakt. Alla
tillverkare jag träffar säger att det är nästintill omöjligt att hitta bra
personal. Men även det här tror jag håller på att förändras. För tio år sedan
var det väldigt oglamoröst att arbete i ett väveri. Idag har vi en annan syn på
det. Många i 20 års-ålder har gått flera åt på en utbildning som inte tagit dem
någonstans alls. För många är det en tillfredställelse att faktiskt få skapa
något med sina händer.
Efter tidigare samarbeten med modedesigners som Kim Jones och
Christoffer Kane inleder Norton & Sons i höst ett samarbete med svenska
J.Lindeberg. Idén till samarbetet föddes på en parfymbutik i Milano där J.Lindebergs
husstylist och kreativa rådgivare Lalle Johnson fastnade för doften Sartorial
från brittiska Penhaligon’s. En doft som togs fram för Winston Churchill med
önskemålet att påminna om Churchills skräddare, Norton & Sons. Lalle tog kontakt med Patrick de båda kom
överens om att ta fram en gemensam kostym.
– Idén var förena vårt hantverkskunnande
med J.Lindebergs estetik. Vartenda stygn är sytt efter Savile Row-standard, men
utifrån J.Lindebergs idé om stil. Egentligen
är det vad vi gör varje dag. Vi syr kläder efter kundens önskemål. Även om vi
långt ifrån alltid håller med kunden försöker vi aldrig att påtvinga någon våra
egna åsikter. Jag är väldigt stolt över resultatet av samarbetet. Det är långt
ifrån hur de kostymer vi syr brukar se ut, men det andas verkligen Norton &
Sons, avslutar Patrick Grant.
Resultatet av samarbetet ”Four Shades of Grey” är en
tväknäppt kostym med spetsiga slag och en något kortare silhuett. Kostymen sys
i ett flanelltyg från brittiska Scabal och finns att beställa i fyra olika
nyanser av grått. Kostymen finns att prova på J.Lindebergs flagskeppsbutik på
Biblioteksgatan i Stockholm och sys sedan upp med eventuella justeringar för
bäraren av Norton & Sons på Savile Row. Samtliga bilder: J.Lindeberg Biannual Book.