Framtidslöfte, Anette Wahlström

Anette Wahlström visade i januari sin examenskollektion för London College of Fashion. En kollektion som till stor del utgått från klassiskt herrskrädderi. Anette berättar om arbetet bakom kläderna och planerna inför framtiden.
Berätta, hur har din kollektion växt fram?
– Jag har känt en stark känsla för att vända mig inombords och studera mystiken kring människans psyke. Detta ledde mig till att observera min omgivning och en dag kom en silhuett och mötte mig på gatan. Det var Igor och han lider av Manodepression eller som det idag kallas Bipolär sjukdom. Han sneddade in från det starka solskenet intill den mörka skuggan under trädet. Hans silhuett växlade från guldvit till silverbeige och i hans hand höll han en käpp gjord av trä med blänkande detaljer, skapade av hans egna mänskliga tårar. Igor, en fiktiv individ skapad av forskningen jag gjort om sjukdomen och personer som drabbats av den genom en nära relation med en man som kämpar mot sjukdomen i Kanada samt ett personligt besök på ett mentalsjukhus. Det var här grunden lades för att skapa en kostymkollektion eftersom kostymen verkar som en mask som döljer individen och på så sätt skyddas Igor från omvärlden.
– Detta är mitt sätt att skapa. Jag målar upp en hel historia och skapar kläderna utifrån den jämsides med den kontemporära världen. Dagens lyx handlar om individualitet och det skräddarsydda för personliga behov, vilket även jag har anammat.
För kollektionen har du arbetat nära en skräddare. Vad fick dig att välja det?
Främst grundar sig det i min passion för det personliga och känslan som bara det skräddarsydda kan skapa. Att arbeta med skräddare med mer än 30 års erfarenhet av deras specialiteter såsom kavajer, byxor eller västar har givit mig möjligheten att skapa plagg av kvalitet, passion och kärlek.
Hur har det färgat klädernas silhuett och stil?
-Självfallet ger det skräddarsydda den perfekta passformen. Eftersom mönster skapas av mått tagna av personen och inte utifrån industriella standardmått eller mallar ger det bäraren ett uttryck och en självkänsla som inte kan uppnås inom konfektion.
Hur skiljer sig designprocessen för skräddarsydda kläder från konfektion?
-Designprocessen skiljer sig från konstnär till konstnär eller från designer till designer. Men i grova drag så skiljer sig det skräddarsydda från konfektion på så sätt att inom konfektion arbetar man ofta med en trend eller look för en speciell kundgrupp till en speciell säsong och som skräddare skapar man unika plagg till en unik individ.
Som skräddare lär man känna sin kund och skapar plagg som tillfredsställer just honom eller henne.
En återkommande plagg i din kollektion är västen. Vad är det som gör detta plagg så fascinerande?
-Västen är ett magiskt plagg. Den är sensuell, sofistikerad och ger individen ett intellektuell och attraktivt uttryck. Att addera västen till din vardagsklädsel ger dig möjligheten att se klädd och proper ut även när du tar av dig kavajen som man ofta gör i dag med luftkonditionering och ett varmare klimat.
Ett annat spännande inslag är träkäppen. Hur uppstod idén till den?
-Eftersom jag skapat denna kollektion utfrån den saga jag målat upp kring Igor så skapades käppen som ett slags support för honom så han kan stå upp mot ett samhälle som inte ännu är redo att fullt ut acceptera denna stigmatiserade sjukdom. Ett stöd för Igor då han behöver räta på ryggen och gå rakt då omvärlden dömer honom. Käppen ger även kollektionen ett klassiskt uttryck som jag vill uttala med denna kollektion.
Slutligen, vad är planerna inför framtiden?
-Vara kreativ och skapa. En dröm är att få underta erfarenhet inom skrädderi och mode.
Foto: Michael Tomlinson