Freemans Sporting Club – an american hero

I vår fortsättning på serien om amerikanska uppstickare har turen kommit till Freemans Sporting Club, FSC. Freemans är ett livsstilskoncept som förutom två butiker på Rivington och Bleeker Street i New York även innefattar en restaurang, en bar samt en barberare. För inte så lång tid sedan adderades även ett bespoke-skrädderi till konceptet.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2012-08-16 11:37  |  Lästid: 3 minuter

Freemans är egentligen varken en total nykomling eller dold skatt. För hipsterklientelet på söder i Stockholm samt de som häckar runt Kino och Strömmingsluckan i Göteborg så är FSC det kanske mest självklara shoppingvalet under New York-resan. Konceptets grundare Taavo Somer och William Tigertt har uppnått något av en demonisk ikonstatus bland världens skäggiga unga män i rutiga skjortor som tycker att scout- och björnjägarmodet känns helt rätt 2012.

Nog om detta och till varför de är värda att lyftas fram. Först och främst är det makalöst vackra butiker Freemans skapat i NYC. Det är nästan skrattretande att se J. Crews Liquor store som är snudd på en avbild av FSC:s butik på Rivington Street. Butiken med en rå och rustik känsla har fått mycket utrymme i kreativ press och är väl värd ett besök.

Butiken grundades som en hyllning till amerikanskt hantverk, kvalitet och yrkeskunskap. De jobbar efter devisen ”Made local, Buy local” och det märks att Taavo som är uppvuxen på Pennsylvanias landsbygd hämtar sin inspiration från det slitstarka, genuina och funktionella. I möjligaste mån är allt som säljs i butiken tillverkade inom 10 miles radie med undantag för bland annat skorna som säljs i samarbete med Allen Edmonds.

Andra saker att hitta i butiken är handgjorda läderbälten från Matt Brown eller ett limiterat multiverkstyg från Leatherman i matt svart (normalt är de annars kromade), mycket macho.

Det kanske allra intressantaste är firmans egen kostymlinje som tillverkas för hand i Brooklyn i fullkanvaskonstruktion av skräddaren Martin Greenfield, en av USA:s mest erfarna skräddare och som måttat flera presidenter från Eisenhower till Clinton. Det finns i en rad olika modeller och kostar runt 2000 $. Väljer man att prova firmans eget skrädderi så börjar detta på runt 3500 $ och tjänsten har på kort tid fått ett gott rykte.

Annars är det firmans olika samarbeten som sticker ut. Förrutom flera bättre amerikanska sko- och bootstillverkare så är det samarbetet med den internetbaserade klocktidskriften Hodinkee som tilltalar oss. Klockfantasterna bakom detta magasin fick i uppdrag att hitta en rad vintage ur av god kvalitet som sedan säljs hos FSC tillsammans med en historia om varje enskild klocka. Dessutom förses butiken via samarbetet även med handgjorda klockarmband i patinerat läder.

Slutligen är firmans Barbershop värd ett besök för den som vill ansa skägget eller klippa sig. Sjunk ner i vintagestolar från 20- och 30-talet och njut av den behandling detta hantverk faktiskt utgör. För den som så önskar för denna barberare en rad groomingprodukter och accessoarer från i första hand brittiska firmor som Geo F.Trumper, Edwin Jagger och DR. Harris.

Avslutningsvis är butikerna väl värda ett besök bara för den trevliga personalen skull. För den musikintresserade kan vi tipsa om den hattprydde butikschefen Jesse Johnson som under namnet The Gift Unusual skriver och framför musik. Mycket bra, inte så känt, svårt att hitta och alltså rena drömmen för en hipster.




Dela på Facebook
Tweeta