Fresh Fish – Göteborgs första modemässa

 |  Publicerad 2007-01-06 10:55  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315692I Stockholm arrangeras det två gånger per år modemässor, där inköpare, press och bara allmänna fashionistas samlas för att bevittna trender inför kommande säsong.
Samma sak i Köpenhamn. Två gånger. Varje år.
Mitt emellan dessa modemetropoler ligger Göteborg och här händer inte mycket på den fronten. Men det blir ändring på det i vår, för då får nämligen Göteborg sin första modemässa.
Eldsjälen bakom projektet med det udda namnet heter Ali Davoodi och driver sedan ett år tillbaka klubbkonceptet Fashion och Morsan – en kombination av nattkubb och catwalk – där oetablerade göteborgsdesigners får visa sina kläder.
– Det finns gott om duktiga oetablerade designers, svensk design är på frammarsch, men det görs för lite för att fler ska få uppmärksamhet, säger Ali.
Tanken är att oetablerade designers som vill testa sina vingar ska få anmäla sig på hemsidan och sedan görs ett urval av, enligt Ali, en namnkunnig, men hittills hemlig, jury. Ungefär fyrtio stycken kommer att belönas med en monterplats på mässan. Modeller, smink och fotografer står arrangören för.
– Ett stipendium kommer delas ut till vinnaren. Det skall funka som ett startkapital för att starta sitt eget märke. Och sedan kommer tre utvalda designers periodvis få sälja sina kläder på (konceptbutiken, reds. anm) Victoria Arena, säger Ali.
Varför en modemässa i Göteborg?
– Med tanke på att Göteborg är Sveriges näst största stad är det ganska dåligt utbud här. Vi har många bra designskolor här, men på grund av de finansiella möjligheterna i Stockholm lockas många dit. Alla designers flyr Göteborg. Tyvärr.
Vad tror du krävs för att lyckas som designer?
– Fler möjligheter att synas. Det hänger inte bara på talangen, det viktiga är att synas och nå ut med sin design.
Vad kommer ni leta efter hos de ansökande?
– Nytänkande.

För mer info: www.freshfish.se

Dela på Facebook
Tweeta