Gaziano & Girling till Sverige i höst

Reportage: Gaziano & Girling har på bara tre år etablerat sig som en av världens främsta skotillverkare. Kompromisslöst brittisk hantverk och en design som sneglar mot italiensk flärdfullhet har visat sig vara en framgångsrik kombination. I höst når märket den svenska marknaden.
Trots att den allra första kollektionen lanserades först hösten 2006 har Gaziano & Girling snabbt blivit en välkänt namn bland inbitna skofantaster. Bakom märket står Tony Gaziano och Dean Girling, som båda har ett förflutet på bland annat John Lobb, George Cleverley och Edward Green. Tony Gaziano står bakom Edward Greens läster 82 och 888, som idag hör till några av märkets populäraste. Dessutom ansvarade han för Edward Greens bespoke-del som las ner efter att han valde att gå vidare till eget märke.
Märkets skor präglas i hög utsträckning av arvet från bespoke-tillverkningen. Det syns kanske främst i den väldigt fotnära och levande formen. Om klassiska skor ibland upplevs som något stabbiga är detta raka motsatsen. Varje linje är lika mjuk som genomtänkt. Från skons smala midja till klackens något sluttande form. En annan typisk detalj från bespoke-tillverkning som märket applicerat på sina skor är den välvda sulan.
Chukka Boots och modern oxford från Gaziano & Girling.
I nuläget har märket cirka tio anställda med en produktion på 2000 par skor per år. Därutöver producerar märket cirka 100 par bespoke-skor. En stor del av märkets produktion är made-to-order där kunden utifrån standardstorlekar själv kan utforma sina skor. Kunden väljer såväl läst, sula och modell som läderkvalité samt mindre detaljer som broguemönster. Leveranstiden för ett par är cirka 4 månader och prismässigt är det cirka 1000 kronor dyrare gentemot att köpa direkt från butikens utbud.
– Beroende på sula, läder och läst kan samma skomodell gå från slimmat elegant till robust vardagssko. De fem standardlästerna känns alla väldigt genomtänkta och är gjorde för att täcka in alla tänkbara sammanhang. Passformässigt är det dock ingen större skillnad utan så länge skons storlek är rätt passar ofta kunden i samtliga läster, säger Patrik Löf som är agent för Gaziano & Girling i Skandinavien.
Hur har responsen varit för märket i Sverige?
– Helt klart över förväntan. Skorna kostar ändå från 7000 kronor så vi trodde det skulle bli betydligt svårare att sälja in. Samtidigt har intresset för märket varit enormt och det är många privatpersoner som hört av sig direkt till oss och velat köpa skorna. Det känns överlag som att intresset för kvalitetsskor ökat markant senaste åren och vi tror verkligen att det finns utrymme för denna typ av skor även i Sverige.
Klara återförsäljare i Sverige är Hans Allde (Stockholm) och Davidsons skomakeri (Uppsala). Båda får in märkets skor till kommande höstsäsong.
Oxfordmodellen Gable. Lägg märke till den okonventionella tålösningen.
Märkets fyra olika läster. Från vänster GG06 (klassiskt rund), DG70 (smalare rund), MH71 (mjukt fyrkantig) och TG73 (mejslad fyrkantig). Dessutom har märket ytterligare en läst (KN14) för sina slip-ons.
All slutfinish sker för hand vilket gör att varje sko blir helt unik.
Märkets karaktäristiskt välvda lädersula som enligt klassisk hantverkstradition garvats med korkek, vilket gör att vattentåligheten och andningsförmågan stärks. Gaziano & Girling använder liksom många andra bättre tillverkare sulor från Joh.Rendenbach JR.
Skons undersida.
Skons insida.
Märkets lästade skoblock i björkträ. Den mörkare varianten är trots det blanka utseendet inte inte lackad utan endast betsad vilket enligt Gaziano & Girling skall ge samma absorberingsförmåga som obehandlade skoblock. På bilden syns även alla de läderkvalitér som finns tillgängliga för märkets made-to-order-service. För den som har väldigt specifika önskemål kan märket specialbeställa läderkvalitéer i andra färger.
För den något mer flamboyant lagda går det att specialbeställa skor i äkta alligatorläder.
…eller stingrocka.
Foto: Olof Enckell
Tony Gaziano och Dean Girling från skoateljén i Kettering, Northamptonshire.