MQ, ny huvudsponsor för Fresh Fish
På fredag startar årets upplaga av Göteborgs modemässa Fresh Fish. Ett koncept som ständigt växer sig allt större och tar nya uttryck. Efter att den prestigefulla juryn presenterades i våras kommer nu nästa stora nyhet, ett unikt samarbete med klädkedjan MQ där vinnaren av tävlingen kommer att få sälja sina kläder.
Att intervjua initiativtagaren och grundaren till Fresh Fish Ali Davoodi innebär alltid att få höra något nytt. Efter förra årets lyckade start tar konceptet i år ytterligare ett steg mot att bli en etablerad modemässa. Sedan tidigare är Röhsska Museet och modebutiken Victoria Arena samarbetspartners med Fresh Fish. Nu blir alltså även MQ huvudsponsor.
– MQ bidrar med ytterligare ett viktigt element till Fresh Fish. Nu har vi ett utvecklat samarbete med ett museum, en konceptbutik och en klädkedja. Det ger en helt annan dynamik, säger Ali.
Samarbetet innebär bland annat att vinnaren av årets upplaga kommer att få producera en kollektion i samarbeta med MQ som senare kommer att säljas i 10 av klädkedjans utvalda butiker. Utöver detta får vinnaren ett resestipendium på 25 000 kr för inspirationsresor. Liksom förra året kommer även vinnaren plus två deltagare att få sälja sina alster på Victoria Arena, och 10 av deltagarna kommer att få ställa ut på Röhsska Museum.
Från cirka 200 ansökningar har 40 oetablerade designer valts ut av Fresh Fish tävlingsjury för att deltaga under mässans tre dagar.
– Vi fösöker att se till både det estitiska och det kommersiella. Det är viktigt att det i slutändan faktiskt går att sälja, säger Ali.
Som vi tidigare berättat om innehåller årets tävlingsjury en rad välkända namn där nya för året är Filippa K:s chefsdesigner Rasmus Wingårdh och Maria Dahl, design- och inköpschef på MQ. Ytterligare en nyhet för i år är att mässans inredning utformats genom en inredningstävling för arkitekt- och designskolor där Sara Lindström utsågs som vinnare. Temat för mässan blir tvättstuga vilket vid sidan av själva mässlokalen även yttrar sig i årets PR-kampanj vilket kommer att bli en överraskning.
– Som ett litet företag med små resurser ställs höga krav på att tänka kreativt och det är väldigt roligt att vi i år har tydligt och ett sammanhängande tema som präglar allt vi gör.
Ali betonar hela tiden att konceptet ständigt befinner sig under utveckling. Utöver modemässan och inredningstävlingen som nästa år planeras att utökas ytterligare, finns långtgående planer på att några månader efter mässan öppna ett konstgalleri.
– Drömscenariot vore ju att Fresh Fish blir ett kreativt forum för olika konsttyper, men jag vågar inte säga för mycket om det. Folk tror lätt att man fått storhetsvansinne, säger Ali.
Idén är liksom Acnes affärskoncept inspirerat av Andy Warhols Factory, där olika kreativa människor samlas under ett och samma tak.
– Jag är absolut inte först med denna idé och kommer inte heller att vara sist. Det som skiljer mig från många andra är att jag är tillräckligt naiv för att genomföra den, säger Ali med ett leende på läpparna.
Fresh Fish pågår mellan fredagen 2/5 och söndagen 4/5 vid Exercishuset vid Heden i Göteborg.