Hadleigh´s bespoke

I vår serie om intressanta mindre amerikanska aktörer var tanken att lyfta fram några som framgångsrikt använt internet för sin marknadsföring och försäljning. Vi gör ett mindre avsteg från den ursprungliga tanken då vi som av en slump stötte på en liten aktör i Dallas i form av Hadleighs Bespoke.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2012-07-26 12:50  |  Lästid: 2 minuter

Butiken som i första hand för en bespoke-linje under eget namn för också märken som Cesare Attolini, d´Avenza, Barker Black och Cutler and Gross. Den grundades av makarna Ed och Gable Shaikh, båda med mer än 20 års erfarenhet var från märken som Ralph Lauren och Stanley Korshak. Det var deras gemensamma passion för kvalitet, hantverk, färger, passform och känslan av riktigt fina material som ledde fram till butiken och märket med samma namn som deras äldsta dotter, Hadleigh.

Service och kvalitet betyder allt för paret. Deras koncept bygger på ”by appointment only” för att kunden ska få så mycket tid och uppmärksamhet som möjligt. Paret startade sin rörelse i deras hem och tog hand om kunderna samt bjöd på drinkar om så önskades. Inga priser sätts ut och deras klientel är relativt prisokänsliga. Det är en världsmedborgare som har möjlighet att handla var som helst men som uppskattar vår service och kvalitet.

Majoriteten av leverantörerna till firmans eget märke finns i Italien, med undantag för ett par i Storbritannien. Det rör sig uteslutande om tillverkare som har gjort samma sak i generationer. Skjortleverantören man använder är till exempel ett litet familjeägt företag utanför Bergamo som sytt skjortor för hand sedan 1950-talet.

  






Butikens handgjorda slippers är den enda produkt som idag säljs online.



Dela på Facebook
Tweeta