Hänt i modevärlden

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-07-10 19:19  |  Lästid: 2 minuter
Bild 317153

Förkovran i solglasögon, skogstokig amerikansk designer, välkänd stilprofil, modetips inför hösten och Karl Lagerfeld sommarens kontrastfärg. Torsdagen bjuder på vitt skilda händelser inom modevärlden.

Allt om Ray-Ban
Sedan starten 1937 har Ray-Ban satt standarden för våra solglasögonvanor. Efter en rad klassiker som inte minst medverkat i en uppsjö av kända filmer har märket blev känt över hela världen. Nu kommer boken ”All about Ray-Ban” som berättar om märkets historia.

Thom Browne
Här ett försmak av Thom Brownes höstkollektion. Argylerutigt tar upp en stor del av Brownes höstkollektion som fortsätter efter sin tidigare linje med korta byxor och en närmast provocerande siluett. En tanke om siluett som kanske inte alla delar, men som klart vunnit sitt erkännande. Via:
Honeyee.com

Bild 317155

Intervju Alan Flusser
Alan Flusser är världens kanske främst dignitet inom omårdet stil. Efter sin stilbibel Dressing the Man” och ha klätt Michael Douglas I filmen Wall Street anses Flusser som en av de mest kunniga kring mäns klädsel. Nu skall Flusser skriva en biografi om Ralph Lauren. Läs en intervju och stilprofil om Flusser här.

Fashion Scorecard
Ett problem med catwalkvisningarna är att kläderna inte når btuiken förrän drygt ett halvår efter att de visas, vilket gör detta extra lätt att glömma bort hur kläderna såg ut. New York Times har på sin blogg en strålande lösning, ett modescorecard. Samtliga herrvisningar från Paris, Milano och New York är sammanfattade med hjälp av korta citat från olika modemagasin vilket gör det hela väldigt lättöverskådligt. För den som vill ha en snabb överblick över höstens trender utan att behöva förkovra sig varje designers formspråk är detta en lysande idé.

Karl Lagerfeld i reflexväst
Varumärket Karl Lagerfeld tycks kunna bära upp vad som helst. Efter att bland annat medverkat i datorspelet GTA 4 blir den tyska stjärndesignern frontansikte för trafiksäkerhet och reflexvästar. Som kampanjen säger ”It’s yellow, it’s ugly, it doesn’t go with anything, but it could save your life”. Via Selectism.com

Bild 317156
Dela på Facebook
Tweeta