Hejdå…

Efter snart sju år och nästan 1800 inlägg är det dags för mig att säga hejdå. Nya krafter väntar på att få ta över och utveckla Manolo. Men innan dess så tänkte jag bjuda på ett sista inlägg.

Olof Enckell  |  Publicerad 2013-06-16 13:37  |  Lästid: 2 minuter

En sak som varit slående under dessa år är hur intresset för och utbudet av välsytt herrmode ökat lavinartat. Något som vi till stor del kan tacka nätet för. Det är lätt att framhålla nätet som en rasande snabb och rörlig informationskälla. Men det som framförallt gör nätet till en fantastisk kanal för kvalitetsmode är att det faktiskt också är väldigt djupgående och förklarande. Idag finns en uppsjö av Tumblr-bloggar och Instagram-flöden som frossar i såväl napolitanska kavajaxlar som skoputsfilmer.  När man på mässor och i butiker möter representanter från butiker eller tillverkare med fokus på hantverk som berättar om hur nätet fått de att åter blomstra är det inte annat än att man blir lite stolt över att få vara med och sprida kvalitetsmode till en helt ny kundgrupp.

Det är i herrmodets natur att förändras och utvecklas. Det som så tydligt hänt senaste åren är att fokus riktats mer mot produkten. En rad olika nischtillverkare specialiserade på ett smalt produktsortiment har fötts samtidigt som gamla har dammats av.  När jag häromdagen gick igenom listan över alla varumärken som jag skrivit om så är det enkelt att konstatera att utbudet aldrig varit bättre. Oavsett om du vill hitta den perfekta  T-shirten eller ett par randsydda kvalitetspjucks är herrmodet mångsidigare, intressantare och snyggare än någonsin.

Innan detta blir för mycket brandtal så kan man fråga sig vad Manolo egentligen inneburit för min personliga stilutveckling?  Ja, man kan säga att min egen stil speglar senaste årens ”veckans fredagsinspiration” ganska väl. Några av er mer kritiska läsare har kallat det lite färglöst, vilket inte är särskilt långt från sanningen. I min värld finns det alltid ett utrymme för ytterligare en marinblå kavaj och ett par olivgröna bomullsbyxor. Därför är det extra roligt att få lämna över Manolo i så goda händer. Ni har säkert stött på Andreas Weinås både genom den fördömliga bloggen på King som ett antal gästspel här under våren.   Jag är övertygad om att Andreas är helt rätt person för att utveckla Manolo till nya höjder och förhoppningsvis kunna ge er tips på lite mer färg och mönster. Jag själv kommer behöva det.

Jag vill också passa på och önska er alla en riktigt glad sommar och hoppas att vi ses framöver!  Både i kommentarersfältet som vid butikshyllan till de ofodrade kostymerna.   

Stilfulla hälsningar,

Olof Enckell

Ps. Eftersom så många genom åren klagat på att jag alltid lyfter fram italienska märken och Brunello Cucinelli i synnerhet tänkte jag också avsluta med en bild från just Brunello Cucinelli. Från 2007, kanske världens snyggaste kampanj.

Dela på Facebook
Tweeta