Herrcouture från Lars Wallin

Hovskräddaren Lars Wallin är mest känd som Sveriges enda Haute Couture-designer. Men från och med i år kan han även titulera sig herrklädesdesigner. Det är nu i höst hans första herrkollektion landar i butikerna.
Lars Wallin har större delen av sin karriär ägnat sig åt att plocka fram scenkläder åt Schlagerartister och försett den kvinnliga delen av kungafamiljen med Nobelklänningar. Så när han skulle ge sig på herrkläderna gjorde givetvis glamourspåren avtryck. På visningen klädde han modellerna i glansiga material, glittriga smokingar och väldigt fint skräddade rockar. Det mest uppmärksamma på visningspodiet var ett helt nyuppfunnet plagg. Smoking-t-shirten.
Kollektionen är uppdelad i två sektioner. En mer klädsam serie kostymer och en mer utsvävande del med ludna skjortor och glansiga scarves. Allt i meterosexualitetens tecken.
– Ja, mankollektionen är en metrosexuell manlig kollektion. Jag tycker att även killar ska få glänsa, sa Lars Wallin till Aftonbladet efter visningen som ägde rum på The Plaza Club i Stockholm i våras.
Metrosexualitet är ett begrepp jag trodde dog i samband med att David Beckham avlivade sin tofs i nacken, men tydligen inte. Wallins modeller är påtagligt sminkade, strategiskt uppumpade och fejkat solbrända. Under smoking-t-shirten vilar en noggrant deffad bröstmuskulatur och på huvudet en rufsig pojkfrisyr. Detta kanske inte är bilden av den moderne mannen 2006. Men samtidigt väljer man kläder efter tillfälle. Lars Wallins herrkollektion kommer förmodligen inte hänga i garderoben hemma hos business-män. Inte heller hos studenter. Eller advokater. Det här är definitivt ingen vardagskollektion, men för den som har tänkt att skicka in ett bidrag till nästa års melodifestival, eller bara vill glänsa lite, är det här ett måste.
Kollektionen distribueras av Cavaliere och säljs bland annat på Ströms och NK i Stockholm, Tonys uthyrning i Göteborg och Eriks i Limhamn.