Historien bakom De Petrillo

De Petrillo är nog ett relativt okänt varumärke för många av Manolos läsare. Det är grundat av familjen med samma namn som även ligger bakom det kanske mer välkända Gaiola Napoli. Idag skall vi titta närmare på hösten 2018 från De Petrillo och prata med företagets representant Alessandro Agazzi om såväl framtid som historik bakom detta spännande varumärke.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2018-08-20 07:52  |  Lästid: 7 minuter
Historien bakom De Petrillo

Kan du berätta lite om historien bakom företaget och inte minst familjen De Petrillo?

Företagets grundare; Benedetto De Petrillo började arbeta med manligt skrädderi i början av 1980-talet hos sin svärfars etablerade fabrik i Neapel. Han var fortfarande väldigt ung och lärde sig snabbt mycket och produktion och tillverkning under de 20 år han arbetade där. Under slutet av 1990-talet startade han för första gången konceptet ”La Pignola” som var skräddarsydda plagg efter konstens alla regler. Det var detta som öppnade dörrarna för Benedetto till den japanska marknaden där uppskattningen för kvalitet och hantverk var stor. 

2009 grundade ”Benny” (Benedetto De Petrillo) sitt eget företag som bl a innefattar varumärkena De Petrillo och Gaiola. De erbjuder en prismässigt lite mer tillgänglig produktionen av halv- och helkanvas-kostymer och utöver Benny arbetar även hans äldsta son Fabrizio i företaget som COO.  

 

Historien bakom De Petrillo
Benedetto De Petrillo

Vilken är din roll i företaget?

Jag träffade Benny och Fabrizio ett antal gånger innan jag accepterade deras förfrågan att börja arbeta för dem. Det var viktigt för mig att vi alla var överrens om de strategiska steg som kan säkra en hälsosam tillväxt för företaget framför allt genom att definiera företagets styrkor och sedan anpassa en strategi efter dessa. Jag är övertygad om att för att lyckas behöver man vara smart nog och spela sina kort rätt.

Jag började arbeta med företaget i april och har bistått Benny i utvecklingen av kollektionen för våren 2019 genom att addera en del produkter som jag kände kan ha stark positiv inverkan på såväl press som inköpare. En lookbook-fotografering för hösten 2018 var också något jag verkligen prioriterade. Bilderna som fotograferades en tidig morgon i Florens av Neil Watson och har varit väldigt viktiga för att kunna presentera den filosofi som företaget står för.

Jag tror det är viktigt att arbeta med en tydlig plan för produktutvecklingen och jag försöker alltid tänka: Varför skall någon köpa detta från De Petrillo?

Jag ansvarar för försäljningsutvecklingen internationellt vilket bl a innebär att visa kollektionen för så stort (och inte minst rätt) antal återförsäljare som möjligt. Här arbetar jag mycket med att visa den kollektion som är i säsong samt försöker få in våra produkter i olika modemagasins editorials. 

 

Historien bakom De Petrillo
Alessandro Agazzi

Hur skulle du beskriva De Petrillos estetik och stil?

Stilen hos De Petrillo bottnar i vad grundaren Benny anser att en man bör ha i sin garderob. Ett sätt att klä sig i plagg av god kvalitet där tygerna spelar en viktig roll. Kombinationer av plagg med olika formalitet samt leka med klassiska färger är ett annat sätt De Petrillo väljer att arbeta på. Det kan vara att välja en perfekt slips för att komplettera en affärskostym eller addera den perfekta polotröjan till en ledigare klädsel. 

 

Historien bakom De Petrillo
Kavaj och grovstickad polotröja.

Hur ser skillnaden ut mellan varumärket De Petrillo och Gaiola?

Jag skall försöka förklara det i ett par tydliga punkter:

Generellt – De Petrillo kommer bestå främst av skräddade plagg och Gaiola vara något ledigare.

Kvalitet/konstruktion – De Petrillo har en hel del handsydda detaljer medan Gaiola kommer ha väldigt lite.

Tyger – Bägge varumärkena kommer ha tyger exklusivt utvecklade för oss men De Petrillo kommer fokusera mer på klassiska mönster och även en något exklusivare prisnivå.

Passform/snitt – Bägge varumärkena skiljer sig åt i både passform och snitt.

Image – De Petrillo kommer vara mer konservativt och sobert medan vi kommer leka lite mer med Gaiola som varumärke. Lite mindre skräddat och (jag avskyr att säga ”yngre” men det kan förklara lite vad jag menar) mer avslappnat.

 

Historien bakom De Petrillo
Tredelad kostym från De Petrillo.

Vad beror De Petrillos nya inriktning på?

När jag träffade De Petrillo var jag imponerad över alla de fina ”ingredienser” man kan hitta i företaget (framför allt den ärlighet och yrkesskicklighet som finns hos såväl familjen som deras medarbetare). Jag tyckte det var synd att de inte lyckats betona sina styrkor och egenskaper till en bredare målgrupp, utanför själva industrin där de var kända och haft ett väldigt gott rykte. 

Jag skulle inte påstå att det är en ”ny” inriktning för De Petrillo, det är snarare så att varumärket nu HAR EN inriktning. Att producera kavajer av hög kvalitet eller att ha hundratals nya män som köper din produkt räcker inte idag. Produkten har alltid varit av hög kvalitet men jag kände att det fanns förändringspotential (vilket Benny höll med om). Kavajernas konstruktion var bra men i regel väldigt smala i bröstet och byxornas midja var väldigt låga. De förändringar vi gjort har fått en väldigt god respons från våra befintliga återförsäljare vilket också är väldigt viktigt för vår del. 

Utöver detta så arbetar vi på att förbättra alla delar av verksamheten. Effektivisera måttsömnadstjänsten, organisera Trunk Shows, presentera kollektionen i Florens under Pitti (vi var väldigt nöjda med utfallet av sommarens presentation i juni) samt skapa mer innehåll att dela via företagets sociala medier.  

 

Historien bakom De Petrillo
Klassisk rock med Martingala-knäppning i ryggen.

Vad är det som gör De Petrillo unikt på marknaden idag?

Jag tror de flesta av era läsare inte vet vad som gör De Petrillo unikt idag. Vi arbetar med att berätta en historia om företaget som består av Benny och hans barn såklart men även de 42 anställda medarbetarna i deras fabrik i Frattamaggiore i utkanten av Neapel. Inte bara att visa upp företagets produkter.

Jag tror att De Petrillo förmodligen är det neapolitanska varumärke med högst kvalitet i förhållande till pris. När man provar en kavaj kan man förstå vad jag menar baserat på passformen, hur den sitter runt din nacke samt hur ärmhålet är skuret enligt den neapolitanska traditionen. Självklart kan vi inte jämföra oss med kungarna i Neapel (Cesare Attolini och Kiton) men deras produkter har också en helt annan prisbild. 

Jag är övertygad om att De Petrillos prisbild kommer vara väldigt intressant och det finns ett stort hål i marknaden där vi redan känner att vi tagit marknadsandelar. 

Instagram är troligtvis den bästa kanal idag för ett företag att tala till en obegränsad mängd konsumenter och detta var något man inte arbetade med alls innan jag började i företaget. Jag är medveten om att kontot @de_petrillo inte är det största eller bästa för tillfället men om vi pratar innehåll så gillar jag tanken på att visa upp företaget precis som det ser ut och vara ärlig med hur det utvecklas. Instagramkontot sköts inte av en extern byrå, vilket ofta är fallet utan drivs helt och hållet internt. När vi nyligen bad våra följare att ställa frågor till oss fick vi in över 40 stycken på en dag varav 30 besvarades (finns fortfarande tillgängliga under ”highlights”). 

 

Historien bakom De Petrillo
Produktionen i Frattamaggiore utanför Neapel.

Är ni nöjda med responsen från svenska återförsäljare?

Ja, vi är väldigt nöjda, Under tidiga hösten kommer De Petrillo för första gången finnas tillgängligt på Lund & Lund i Stockholm samt Linnégatan 2 i Göteborg, Engelska Herr i Malmö och Baxer i Eskilstuna. Ett mindre urval kommer finnas på Rose & Born och vi träffar inköpare nu i augusti och hoppas såklart fortsätta med befintliga kunder så som Hugo och Jupiter i Stockholm. Förhoppningsvis kommer ytterligare fler vilja vara med på resan. 

Som du vet så besöker jag (Alessandro Agazzi) personligen Stockholm ganska frekvent då jag också arbetar för det svenska varumärket C.QP så jag ser fram emot att organisera ett event eller en trunk show inom kort i min (och Fabrizios) favoritstad. 

 

Historien bakom De Petrillo
Svenska agenten Andrew Spiers (till vänster) tillsammans med Fabrizio De Petrillo (till höger).

Kommer ni sälja produkter via en egen webshop eller uteslutande genom externa återförsäljare?

 Vi lanserar ett mindre urval av höstplagg i slutet av september på en ganska känd e-handelsplattform. Jag gillar tanken på att arbeta med ett ganska lågt varulager som fylls på ofta med återkommande ”drops” var och varannan månad. Vi har även börjat titta på vår egen e-handelslösning men det är inget som kommer ske inom kort. 

 

Historien bakom De Petrillo
Brun enkelknäppt rock.

Vilken är din favorit från höstens kollektion?

Definitivt den beige/bruna hundtandsmönstrade rocken. I känner att formen och snittet gör den riktigt cool och jag blev väldigt glad att den valdes ut som vår officiella annonsbild för säsongen. 

Jag är också väldigt förtjust i den storrutiga Prince of Wales-kavajen (som bärs med bruna manschesterbyxor och röd polotröja). Vi valde att inkludera den då det var de japanska inköparnas favorit. Japan är förövrigt De Petrillos största marknad i nuläget. 

Historien bakom De Petrillo
Företagets officiella annonsbild för AW/18.
Historien bakom De Petrillo
Storrutig Prince of Wales-kavaj som var en storfavorit bland de japanska inköparna.
Historien bakom De Petrillo
Klassiskt skrädderi med modern silhuett.
Historien bakom De Petrillo
Kamelrock och dubbelknäppt kostym.
Dela på Facebook
Tweeta