H&M i samarbete med Viktor & Rolf

Det blev varken Hedi Slimane eller Marc Jacobs, som några av våra läsare hoppades på i november. Istället blir det designerduon Viktor & Rolf som blir H&Ms nästa samarbetspartner, efter Lagerfeld och Stella McCartney.
Engångskollektionen, som riktar sig till både kvinnor och män, kommer att finnas i utvalda H&M-butiker på alla H&M-marknader i Europa, Nordamerika och Mellanöstern. Den kommer att lanseras i november 2006, skriver H&M i ett pressmeddelande.
Samarbetet tycks följa H&Ms linje att röra sig mer mot dressade kollektioner. Männen bakom Viktor & Rolf, Viktor Horsting och Rolf Snoeren, inledde sitt eget samarbete redan 1993 och har sitt hjärta i haute couture, främst med inriktning mot damkollektioner. På senare år har de dock utvidgat konceptet, som numera omfattar såväl herrkollektioner som accessoarer och doftserier.
Mixen med dressade kollektioner och haute couture borgar för ett friskt tillskott till H&Ms i övrigt ganska försiktiga herrkollektion. Samtidigt blir det gissningsvis inte frågan om riktigt samma fria uttryck som Viktor & Rolf vanligtvis presenterar, då haute couture och massproduktion till en världsomspännande klädkedja är två skilda begrepp som rimmar illa.