Höstkoll Stockholm del 1
Hösten har bokstavligt talat tagit stockholmarna med storm. Hög tid att förstärka garderoben, alltså. Och vill du inte göra det med en raid på närmaste H&M-butik, är tanken att vår guide till lite av det bästa i höst-Stockholm ska hjälpa dig hitta rätt.
BSpoke
Rare, Dundop och Daniele Alessandrini är tre starka italienska kort på Linnégatans BSpoke, som legat där sedan 2003.
Ett nytt kon fektionsmärke – italienska Bianconi – står för butikens mer skräddade del, medan det även finns gott om såväl stickat som casual längre in i butiken. Accessoarer från bland annat Matt Weston och Toy Watch får också plats.
Nytt är Ahaus och Stone Island Denim, medan bland annat Vintage 55, Misericordia och Luca D’Alessandro är tillbaka sedan tidigare.
Douglas
Belägen på Nybrogatan ligger butiken Douglas sedan tre och ett halvt år tillbaka mitt i smeten, fast ändå lite avskilt. Grundaren har tidigare grundat och gjort The Shirt Factory till ett butikskoncept att räkna med och under linjen Bluecut säljer även butiken Douglas sina egna skjortor av italienska tyger för 700-900 kronor. Förutom det går det även att få måttsydda kostymer, kavajer, byxor, rockar och skjortor. En måttsydd kostym kostar från 5000 och uppåt.
I märkesfloran gläds vi åt att nya svenska märket Blank hittat hit. Titta framförallt på den svart kavajjackan med fantastisk passform (2495). I övrigt rockar och jackor från anrika Belstaff, en hel del plagg från Fred Perry, CP Company och en nyhet i form av John Smedley. Dessutom skärp från Reptil House och halsdukar från Amanda Christensen.
SOM
Nytt på Målargatan är danska Wood Wood (som redan håller på att sälja slut), svenska Forthmeier (med produktion i Sverige), sneakermärket Springcourt med två modeller där den ena (1095) har en insida av mocka och en utsida av skinn. Skor kommer också från nya Rokin och Gram Design, som till hösten kommer med nya, gjutna sulor för bättre stadga och kvalitet.
T-shirts med prints och jeans från två av de nästa svenska stormärkena, Our Legacy och Julian Red. Från de förstnämnda även en kombinerad jeans- och chinosmodell som, som bekant, ligger helt rätt i tiden. Dessutom danska Won Hundreds bästa kollektion hittills. Titta särskilt in den blåa kraglösa skjortan och konfektionen.
Senare denna månad kommer hattar i en rad olika utföranden från New York Hat & Cap CO och till skrädderiet är det även fortsättningsvis väntelista som gäller, men arbetsstyrkan har förstärkts och kötiden ska på så sätt förkortas.
Speakeasy
Simon och Nicole på Speakeasy trivs bra i sina nya lokaler på Artillerigatan. Och senare i höst får de ochbesökarna en betydligt större butik att trivas i: ombyggnationen som pågår närapå fördubblar butiksytan.
En viktig del av Speakeasy-konceptet verkar vara att erbjuda en mindre mängd varumärken och sedan stå fast vid att köpa stora delar av deras olika kollektioner varje säsong. På gott och ont. Gillar man ett av butikens märken är den förstås en mindre guldgruva, medan det kanske inte täcker ett lika brett spektra som på andra ställen.
Men det som finns är riktigt fint. Brittiska You Must Create går från klarhet till klarhet. Deras bästa beslut varumärkesmässigt var kanske inte att lägga sig på Urban Outfitters, men det spelar mindre roll när kläderna man producerar är så vackra och samtidigt bärbara. Finbyxan med frontveck (1595) och den korta jackan (2895) i fint material, båda i samma nyans (kamel, såklart!), är givna höjdpunkter. De övriga kollektionerna från de båda märkena likaså. Titta särskilt in skorna från britterna och glöm då inte att titta på nya skomärket Opening Ceremony, vars vårkollektion också visades upp på Gallery i Köpenhamn och garanterade en fortsatt succé.
Annars hittas stickade plagg från Busnel, basplagg från Samsøe och Samsøe och jeans och mycket annat från Strategic Business Unit.
—
I övrigt kan följande noteras från Stockholms butiksliv:
* Märket Ladies & Gentlemen har, tillsammans med tjejmärket Pimpinette, öppnat butik på Norrbackagatan 36 i Birkastan, inte långt från där Speakeasy låg förut. Att det blir just de två som delar på butiksytan är ingen slump, då de delade ateljé och showroom på Kungsholmen tidigare. Återstår att se om fler hittar dit än till Speakeasy, som ju låg alldeles i närheten under sina första år, men som sedan en tid tillbaka återfinns på Artillerigatan 4, nära Nybroplan. Trenden är annars tydlig: fler och fler mindre och medelstora svenska märken öppnar egen butik. Efter bland annat Ulterior Motive, Solouniko, Carin Wester och Julian Red försöker sig alltså Alicia Rissler på att etablera eget. Anledningarna kan vara flera: det är såklart ett ypperligt sätt att få visa upp en egen hel kollektion, man kan skaffa en kontorslokal och passa på att kombinera det med butik och en inte alls oviktig detalj i sammanhanget är ju möjligheten att sälja sina kläder till fullpris. Försäljningspriset till inköpare ligger på cirka 30% av slutpriset och ekvationen blir enkel: kan man sälja sina egna kläder till samma pris som de butiker man säljer till, blir det en ekonomisk vinning. Till Ladies & Gentlemens butik väntas emellertid inte några herrkläder väntas förrän om två veckor.
* På tal om nyöppnat: Katitzi, som tidigare haft sin butik på Hantverkargatan, har nu ynglat av sig till Odengatan, där man huserar sedan någon månad tillbaka. I fredags var invigningsfesten och samma dag kom ”alla leveranser samtidigt”, så nu kan vi snart se fram emot nya Garde of Scandinavia, Resteröds, Tina Olsson, Merde!, Nina Jarebrink och mycket annat.
I del 2 tänkte vi besöka Årets butik 2006, enligt Cafe – JUS – och Tjallamalla. Och sedan vill vi gärna att ni läsare väljer vilken butik vars höstutbud ni vill att vi skriver om!