I huvudet på en inköpare

 |  Publicerad 2007-06-02 14:59  |  Lästid: 3 minuter

Bild 316134Har du någon gång undrat vilken process som ligger bakom alla plagg som hänger i butikerna? Vem som bestämmer vad butiken ska sälja för märken, och i slutändan bestämmer vad du köper och tar på dig?
Det gjorde i alla fall vi på Manolo.se, så vi tog ett snack med Rickard Nilsson, inköpsansvarig på herrsidan för de tre ABCD-butikerna.


Som inköpare har du ett ganska eftertraktat jobb, vad har du gjort för att få det?

– Jag pluggade Fashion Management i Torornto, Canada, sedan har jag jobbat på ABCD i Malmö, och så fick jag reda på att de behövde en heltid i Göteborg, så jag sökte och fick jobbet. Och så fick jag börja med inköp ganska omgående.

Berätta hur ett inköp går till, från scratch tills det att plaggen hänger i butiken.
– Det är lite från märke till märke, men oftast börjar det med en inbjudan till visningen och till showroomet. När man har sett kollektionen på nära håll lägger man en beställning, sedan kommer en order confirmation, ibland kan man behöva göra ändringar hit och dit, och när allt är klart ger man sitt godkännande. Och till sist kommer plaggen till butiken, ungefär 6-8 månader efter ordern är godkänd. Vi gör ju inköpen en säsong i förväg. Nu håller jag just på med att köpa in för vår/sommar – 08.

Ni jobbar ju med väldigt exklusiva internationella märken, vad krävs som butik för att få återförsälja sådana märken?
– Det beror dels på vilka märken du har sen innan, och dels på vilken omsättning butiken har. Sedan spelar butikens adress en viss roll också, liksom butikens utseende och profil.

Är det ni som visar intresse för ett märke, eller kommer de till er och ber om att få sälja in sina varor?
– Det är faktiskt både och. Vi får väldigt många förfrågningar. De gånger vi söker upp nya märken är om vi ska byta ut något, eller om det dyker upp något nytt intressant.


När du gör dina inköp tänker du då i första hand på marknaden, vad folk vill köpa, eller gör du dina inköp utifrån butikens profil?

– Inköpen måste gå hand i hand med butikens profil. Sedan tittar vi mycket på vad som händer i respektive stad där vi har butik (Stockholm, Malmö, Göteborg).
Sedan lyssnar vi också till våra kunders efterfrågningar.

Är det viktigt att hålla sin egen smak och stil utanför när man åker och köper in?
– Både ja och nej. Min chef anser att jag har bra smak för val av kläder till vårt klientel. Men visst, det händer ju att jag avstår från att köpa in vissa grejer som jag tycker är riktigt snygga, för att jag inte tror att det ska sälja.

Vad säljer i Göteborg?
– Dior Hommes kläder och skor, Guccis skor, väskor och accessoarer.

Har du någon anekdot från ett inköp du kan bjuda på?
– Ja, när jag var i Dior Hommes showroom och frågade försäljningschefen efter en skjorta med deras karaktäristiska fluga på. Han blängde på mig och svarade: ” Det är ett bi”. Det blev en ganska tryckt stämning där ett tag. Biet härstammade tydligen från en gammal klänning från Dior.

Kan du avslöja några nya märken inför kommande säsong?
– Nu till höst/vinter blir det inget nytt, tyvärr. Men vi ligger i förhandlingar med fyra riktigt bra och stora märken. Inför vår/sommar – 08.


Rickards fem bästa tips för ett lyckat inköp:

  • Var propert klädd.
  • Kom i tid.
  • Följ vad som bestämts inför inköpet, gör inga utsvävningar.
  • Kom väl förberedd med dokument, budget och andra viktiga saker.
  • Följ din instinkt och ifrågasätt aldrig dina val.
  • Dela på Facebook
    Tweeta