Intervju herrmodets mäktigaste
Idag presenterade modemagasinet KING sin lista över de 100 mäktigaste inom svenskt herrmode. Listan innehöll allt från välkända designers och fotbollsproffs till butiksinnehavare och för den enskilda konsumenten relativt okända nyckelpersoner. Överst på listan stod Lena Patriksson Keller, delägare i Whyred, grundare av PR-byrån Patriksson Communication och upphovskvinna till Stockholm Fashion Week by Berns.
Vad gör dig till herrmodets mäktigaste?
– Jag tror att jag och de bolag jag representerar var tidiga med ett se potentialen i herrmodebranschen. En stor del till att jag fått detta pris tror jag ligger i mitt entreprenörskap inom branschen. Sedan kanske jag inte skulle kalla det makt utan i huvudsak handlar det om att bygga ett nätverk.
Vilken av dina roller skulle du säga generar mest inflytande?
-Alla är viktiga på sitt sätt och skapar en helhet. Stockholm Fashion Week by Berns är viktigt för att internationellt visa upp potentialen svenskt mode besitter, de andra fyller andra men viktiga funktioner.
Som grundare av PR-byrån Patriksson Commucation, på vilket sätt påverkar en PR-byrå hur vi män klär oss?
– Vårt arbete syftar aldrig till att påverka enskilda designers eller märken. Vi säger aldrig åt någon att ändra designens riktning. Vårt arbete går ut på att planera och hitta rätt timing för våra kunder. Målet är att fungera som ett verktyg för medierna.
Hur tycker du att svenskt herrmode står sig internationellt?
– Svenskt herrmode står sig riktigt bra. Vi har varit tidiga med mycket, inte minst den smala siluetten, som svenska designers gjorde långt innan Hedi Slimane hyllades för det genom Dior Homme. Svenskt herrmode står sig inte bara bra på catwalken utan har en djup förankrning på gatan vilket är unikt. Det finns en rad olika märken som går bra och visar att det inte behövs ett modehus från Paris med 80-årig historia för att slå.
Hur stor inverkan har den svenska mentaliteten med demokratisk design på svenska modet?
– Även om den svenska mentaliteten är ju djupt förankrad och speglar mycket av dagens mode står vi nu inför stora förändringar. Stockholm Fashion Week by Berns är på många sätt väldigt osvenskt fenomen. Det handlar till stor del om att våga tänka stort. Likaså har det har hänt mycket med svenska varumärken. Att H&M skulle samarbete med Commes des Garçons skulle för tio år sedan framstå som helt otänkbart.
Vad är förhoppningen inför kommande upplagor av modeveckorna?
-Vi vill fortsätta i samma linje att utveckla konceptet. Det är viktigt att det skall finnas både ett industriellt och filantropiskt värde. Målet är att det skall inspirera en rad olika aktörer. Allt från designers till stylister och fotografer. Alla behövs för täcka hela branschens behov.
Är det något du uppfattar att svenskt herrmode saknar?
– Svenskt herrmode är väldigt bra och det finns en otrolig mångfald. Jämför till exempel Carin Wester och Blank. Det visar på tydliga skillnader. Möjligtvis är det lite tunt på skor- och accessoarsidan. Det är otroligt få som arbetar med detta och finns ingen direkt utbildning inom dessa delar heller. Men accessoarer för män blir en allt viktigare del.
Vad har då Per Nilsson chefredaktör för KING, att säga om listan. Varför göra en lista över herrmodets 100 mäktigaste?
– Herrmodet får idag alldeles för lite uppmärksamhet. Denna lista är för att ge aktörer inom och herrbranschen som helhet den uppmärksamhet de förtjänar.
Vilka är kriterierna för att anses ha makt inom herrmodet?
– Det skall vara någon som inspirerar och influerar hur vi män klär oss. Någon som påverkar vårt förhållningssätt till modet.
Är det någon skillnad mellan vilka som påverkar oss män i jämförelse med kvinnor?
– För 10-15 år sedan då intresset bland män inte vara så stort var sportens värld en viktig inspirationskälla. Kvinnor har alltid spanat mer på catwalken. Men intresset har ökat enormt och idag finns det ett enormt behov av inspiration, vilket inte vi minst med detta evenemang försöker att möta.
Det är ganska många med just sportlig anknytning på listan. Ola Wenström, Zlatan, Peter Forsberg. Är stil och sport en verkligen en sund kombination?
– Ja, det kan det absout vara. Se bara på gamla sporter som cricket, rodd och tennis. De är alla väldigt stiliga sporter som haft en enormt infytande på modet.
Men steget från kabelstickade cricketpullovers till Zlatan, måste ändå anses som ganska långt?
– Ja, det är enormt. Samtidigt tiderna förändras.
Det är ganska stora förändringar från förra årets lista. Är det så stora svängningar inom herrmodet?
– Det händer verkligen jättemycket inom branschen. Dels är det ett väldigt brett ämne. Skillnaden från förra året är att vi i år även inkluderat nya delar som grooming och klockor.
Hur väl står sig svenskt mode internationellt?
– Det är definitivt världsklass och vi har all anledning att vara stolta. Det finns ett stort självförtroende inom svenskt herrmode. Många har självkänslan att lyckas.
Vad gör Lena Patriksson Keller till herrmodets mäktigaste?
– Det är en helhet av alla de tre roller hon representerar. De är alla framgångsrika inom sin kategori. Stockholm Fashion Week by Berns är ensamma inom sin kategori, Whyred har utvecklats enormt och Patriksson Communication har varit tidiga med att våga satsa på modebranschen.