Kabinväska
Jag inte är särskilt förtjust i att resa. Särskilt inte i arbetet. Det är för mycket logistik och problem inblandat. Oftast måste man gå upp okristligt tidigt, komma ihåg allt man ska ha med sig och sedan hålla reda på väskor och biljetter. Checkar man sedan in sina väskor får man en krypande känsla av att man har glömt något någonstans.
För att minimera alla obehagligheter som ingår i flygandet försöker jag åka så sent som möjligt till flygplatsen och bara ha med mig minimalt med bagage.
Därför reser jag helst med en packning jag får plats med i fickorna.
Nu börjar det tyvärr krävas en del övernattningar och lösningen på mina problem verkar vara en kabinväska.
Kabinväskan är en produkt som har kommit till eftersom de flesta flygbolag har kommit överens om att inget handbagage får vara längre än 55, bredare än 40, eller tjockare än 20 centimeter.
Detta har såklart väskfabrikörerna koll på och det finns en uppsjö väskor med exakt dessa mått. Oftast har de dessutom hjul och en draganordning så att det ska vara möjligt att få med sig maxvikten på 18 kg (om du flyger flott).
Men vad ska jag välja?
Kollar man Råd och Rön (som man alltid ska göra) har Samsonite Airstop vunnit deras test, men det verkade inte särskilt omfattande. Väskan var dessutom riktigt ful och Samsonite känns som ett lite för självklart val.
Trots det har siktat in mig lite på en annan Samsonite som heter Cruisair II. Den är lätt och varken hård eller mjuk, vilket passar oss med beslutsångest utmärkt.
Tyvärr såg jag nu att Malmö Aviation endast tillåter handbagage på 50 centimeter vilket gör att de skulle kunna stoppa alla kabinväskor jag har hittat. Snålt.