King, Café och Rodeo satsar på nätet
Svenska modemagasin har hittills hanterat internetflugan med ett sansat lugn. Nu har det dock blivit dags för nylanseringar på nätet på bred front. Såväl de renodlade herrmagasinen King och Café som det mer heltäckande trendmagasinet Rodeo vill nu ge läsarna mer via detta tillgängliga medium.
Rodeo och Café har nyligen nylanserat sina sajter och King planeras lansera sin nya sajt i september. Både Rodeo och Café har även valt att komplettera sina sajter med bloggar. Rodeos chefredaktör Johan Wirfält bloggar här och Cafés moderedaktör Daniel Lindströms blogg hittar du här.
Och Daniel tycks trivas med det nya formatet såhär långt.
– Som gammal kvällstidningsreporter tycker jag det känns fantastiskt kul och spännande att publiceras ”direkt”. Jag har jobbat med magasin i 12 år nu och har ibland saknat pulsen från en traditionell nyhetsredaktion. Dessutom gör sig mode väldigt bra på bloggen eftersom mode handlar mycket om konsumtion och snabba, tipsande nyheter. På Café har vi tillgång till ett rikt bildarkiv både på nya enskilda plagg och produkter och aktuella catwalkbilder vilka gör sig väldigt bra på nätet. Att modeblogga utan bilder verkar helt meningslöst. Skillnaden mot att jobba i pappersformatet, där vi ibland fotograferar modebilder ett helt år innan de publiceras i tidningen, är enorm.
King presenterar sin nya satsning som en potentiell startsida i webbläsaren för sin målgrupp. Chefredaktör Per Nilsson vill inte ange något definitivt lanseringsdatum, men i september ska den nya sajten se dagens ljus. I en annons i senaste numret utlovas guider, kändisar, modenyheter och tävlingar.