Klockvärldens 25 klassiker: Audemars Piguet Royal Oak
Veckans klockklassiker är en modell som minst sagt har varit betydelsefull. Den såg i praktiken till att rädda ett av de tre företagen i den ”heliga treenigheten” och skapade när den lanserades ett helt nytt marknadssegement för att 20 år senare skapa ett till. Men inte minst gjorde den en begåvad formgivare till superstjärna - modellen är Audemars Piguets omisskännliga Royal Oak.
I mitten av sextiotalet var italoschweizaren Gerald Genta
ett av klockbranschens stora stjärnskott. Genta hade bland annat skapat Universal
Genevés Polerouter och både Constellation- samt Seamaster-modeller åt Omega.
1968 ritade han en modell som kom att förändra marknaden totalt när den 1972
släpptes under namnet Royal Oak (ref 5402ST). Modellen var unik i såväl i form
och konstruktion som i marknadsföringshänseende – och kanske mest av allt
kombinationen av dem. Formmässigt väckte Royal Oak uppmärksamhet med storleken,
sin karakteristiska glasring (inspirerad av ventiler på skeppet med samma
namn), sin integrerade länk, den borstade finishen och den strukturerade
tavlan; alla vitala beståndsdelar i den stil som senare blev Gentes signum när
han dominerade sjuttiotalet.
Konstruktionen var en unik form av sandwichkonstruktion som
likt ventilen som klockan inspirerades av drogs ihop med synliga skruvar för
att stärka vattentätheten, vilket även blev en central del av klockans unika
utseende. För att bygga klockan så tunn som möjligt valdes kaliber 2121, ett
urverk baserad på Jaeger-LeCoultre 920 som var ultratunt och så bra att det
även hamnade i modellens största konkurrent (som vi återkommer till…). I sin
helhet var Royal Oak lövtunn, vattentät (120m), mekaniskt sofistikerad och inte
minst olik alla andra klockor. Det var dock inte bara klockan i sig som lade
grunden till succén utan även en stöddig marknadsföring, som räddade Audemars
Piguet från att gå under i quartzkrisen och det tidiga sjuttiotalets ekonomiska
kris. Royal Oak var den första lyxsportklockan överhuvudtaget från något av
finmärkena, och såldes trots att den var tillverkad i stål för mer pengar än
märkets guldklockor (3200 schweizerfranc, mer än tio gånger priset för närmaste
konkurrenten Rolex Submariner). Segmentet lyxstålsport var fött – och snart
följdes Royal Oak av Patek Philippe Nautilus, Vacheron Constantin 222, Piaget
Polo och många andra modeller skapade efter samma mall.
1993 gjorde Audemars Piguet om bedriften. Den här gången med den större, stöddigare och ännu sportigare lillebrodern Offshore. Med en diameter på 44mm och gummiband nämns denna modell tillsammans med Panerai ofta som urfadern till såväl trenden med större klockor som 00-talets vurm för lyxsport där ädelmetall, exotiska material, gummiband och sportig design i större format varit själva mallen för hur en it-klocka ska se ut. Precis som ursprungs-Royal Oak var på sjuttiotalet.
Även om både Royal Oak och Offshore numera finns i en mängd olika varianter är det tveklöst så att charmen, arvet och känslan är som allra tydligast i den modell som är allra närmast Gentas ursprungsidé från 1968, ref 15202. Precis som ur-Royal Oaken är detta en fullstor och lövtunn modell utan sekundvisare med cal 2121 (numera synligt genom en glasbaksida). Många föredrar den moderna ref 15300 i samma storlek, men som moderniserats med ett nytt eget verk och mer robust boett-/bandkonstruktion…men då tappar man liiiiite av det som gör modellen speciell; så tunn, så tung, så tuff. Svenske Gabriel Arlanch, som bland annat tagit fram en miljövänlig guldklocka och som forskat på urverksteknik, har tillsammans med Gerald Genta utformat en modell som kan sägas vara efterträdare till Royal Oak – en möjlig svensk superklocka i vitguld och komposit…