Lars Wallin för Slipsgossen

 |  Publicerad 2007-12-13 17:27  |  Lästid: 3 minuter

Bild 316554För andra året i rad lanserade Slipsgossen i dagarna en exklusiv kollektion slipsar signerade designern Lars Wallin. Tolv olika slipsar släpps i blott ett exemplar vardera i kedjans tio butiker, från Uppsala i norr till Malmö i söder.

Manolo var med vid lanseringen och passade dessutom på att snacka framtidsplaner med såväl Slipsgossen som Lars Wallin själv. Båda parter var en aning förvånansvärt frispråkiga och det står klart att de har mycket intressant i görningen.

Med en oklanderligt knuten slips förklarade VD Per Sjölund närmare för mig vad Slipsgossen 2008 kommer att bli. Ett vässat utbud kan många prata sig varma om. Det ligger i tiden att hävda det som återförsäljare av manligt mode – en bransch där ju konkurrensen hårdnar dag för dag. Men i Slipsgossens fall är det mer än så. Hela dess profil utåt omarbetas just nu av kommunikationsbyrån Vardag, som bland annat legat bakom A Non Smoking Generations uppmärksammade kampanjer de senaste åren. Det handlar om allt från logotyp, till utseendet på påsar, utformningen av butiker och, som sagt, utbudet av märken. Den 50-årige affärsmannen är alltjämt varmt välkommen, men med en ny, yngre image hoppas man också få besök av dennes 25-årige kollega, skulle man kunna sammanfatta det.

En viktig pelare i den här omprofileringen har även han en oklanderligt knuten, om än lite djärvare, slips för dagen. Årets Nobelfestligheter har precis lagts till handlingarna och även i år var Lars Wallin med på ett hörn, som mannen bakom tre av blåsorna. Denne Lars Wallin – alltid aktuell och aldrig ur tiden, tycks det. Och i allra högsta grad nu med ett eget herrmärke sedan ett par år tillbaka, som fått stort genomslag, både innanför och utanför gränserna. Vi kommer tillbaka till det lite senare. Årets kollektion för Slipsgossen har Lars, precis som i sin egen, delat upp i tre delar: Business, Go crazy och Gala. Bara det bästa verkar vara bra nog i sammanhanget, då kollektionen är tillverkad i den norditalienska regionen Como, högt ansedd för just sin fabulösa slipsproduktion. Tusen kronor per slips får man följaktligen punga ut och här finns alltifrån bredrandiga, propra modeller till de i fejkat skinn, som tänjer på gränserna.

När undertecknad sedan får en pratstund med Lars Wallin själv kommer en hel del intressant fram. Ni kanske saknade hans visning i vår rapportering från sensommarens modevecka i Stockholm och det gjorde alla andra också. Den blev nämligen sent inställd, då kollektionen blev försenad. Oacceptabelt på den här nivån, naturligtvis, men inte mycket en, när ämnet kommer på tal, bedrövad Lars Wallin kan ställas till svars för. En sådan förhållandevis liten, men ändå avancerad kollektion ligger inte högst i prioriteringen hos fabriken, men ändrade rutiner ska förhindra framtida missöden. Inte ens pressbilder har kunnat tas fram, så den kollektionen får ni bege er ut till butik för att studera närmare.

Om februaris visning för höstkollektionen -08 var Lars desto mer exalterad över att berätta. Den kommer att äga rum på Berns, där de flesta märkena verkar visa den här gången. Berns har nämligen, står det klart, gått ut stenhårt för att just få in så många stora märken som möjligt under deras tak i februari och Lars Wallin är en av dem som nappat. I kollektionen kommer flera nyheter visas upp. Lars har för första gången gjort egna slipsnålar och manschettknappar – och skokollektionen blir ännu större. Väskor då? Jo det ligger på planeringsstadiet, men inte mer än så. Färgerna blir såsom tidigare mestadels svart och crème, men även med utrymme för utsvävningar, som en riktig rysare till frackjacka med gula och turkosa detaljer. Osäljbart, kan man tro, men Lars själv menar att flera av hans tidigare ”på gränsen-plagg” både sålt in bra till butik och sedan också ut till kund. Det finns tydligen utrymme även för sådant tillsammans med allt det gråa, svarta och stickade, som ju redan satt svenskt mode på kartan.

Tolv slipsar vardera till tio butiker runtom i landet, alltså, och det gäller att skynda på. De blev nämligen inte långvariga på skyltdockorna förra hösten och finns alltså ute till försäljning redan nu. Av nämnda skäl lär vi alltså till sist även få anledning att återkomma till såväl Slipsgossen som Lars Wallin i vår rapportering längre fram.

Håll till godo! Trots att vi inte fick tag på bättre bilder än den ovanför.

Dela på Facebook
Tweeta