Lättare få information om hudvårdsprodukter

 |  Publicerad 2006-08-29 08:43  |  Lästid: < 1 minut

Genom en webbaserad kontaktdatabas för kosmetikaindustrin vill EU-kommissionen göra det lättare för konsumenter att kontrollera innehållet i kosmetiska produkter och dess möjliga bieffekter.

När utrymmet på förpackningen inte längre räcker till som informationskanal till konsumenterna har industrin satt samman ett register med kontaktinformation till aktörer inom branschen. Genom webbplatsen där registret presenteras kan konsumenten kontakta företagen direkt med sina frågor. Och aktörerna som listas är skyldiga att besvara konsumenternas frågor.

– Riktlinjerna gör livet lättare för konsumenter och industrin. Konsumenter kan få fullödig information om sammansättningen och om de oönskade effekterna av kosmetika. Den här transparensen hjälper dem att göra sitt val bland den stora mängd produkter som finns på marknaden, säger EU-kommissionären Günter Verheugen som har ansvar för industripolitik i en intervju i DN.

Dela på Facebook
Tweeta