Le Shop och mycket annat till nya PUB

 |  Publicerad 2007-09-06 20:52  |  Lästid: 2 minuter

Den 27 september öppnar ”nya PUB:s” storsatsning PUB.03. Det tredje våningsplanet i det anrika varuhuset blir varuhusets stora flaggskepp och nu står det klart vilka varumärken som fyller hyllorna. Bland mycket annat den nya, dubbelt så stora, Le Shop-butiken, Aplace av och med gänget bakom hyllade +46-mässan och webbutiken Fåfängs andra fysiska butik. Och så en storsatsning på ”riktig” vintage!

The Cardigans ansikte utåt, Nina Persson, har anlitats som varuhusets första ”bloggare”. Det är ett ambulerande uppdrag och det främsta ansvarsområdet för henne är kollektionen ”Vintage by Nina Persson”, utvald vintage från New York. Och då vintage i ordets rätta bemärkelse! Hon ska även bland annat blogga på PUB:s hemsida.

Gänget bakom succékonceptet Le Shop är rastlösa. Det började med butik på Söder, sedan ytterligare en i Birger Jarlspassagen, följd av igenbommad Söderbutik och sedermera utbyggd Östermalmsbutik till att även omfatta en nedervåning. Och så nu – PUB! Drygt 100 kvadratmeter blir deras – en fördubbling av ytan man haft till sitt förfogande i Birger Jarlspassagen-butiken, som man kör parallellt med den på PUB under hösten för att sedan avveckla. Nya varumärken är bland annat Julian Red och Levi’s Red (Sverige-exklusivt tillsammans med Nitty Gritty). Dessutom betydligt mer av Boråsaren Rickard Lindkvist än tidigare. Och så, sist men inte minst, en egen vintagelinje: ”Vintage by Le Shop”.

Visbybaserade butiken och webbutiken Fåfäng presenterar på en ännu större yta än Le Shop sin andra fysiska butik.

Ett lite oväntat nytt inslag är Aplace. Bakom butiken ligger de fyra killarna från +46 och ODD. Tillsammans med ”Vintage by Nina Persson” och ”Vintage by Le Shop” ska även de ha en egen vintagekollektion till försäljning.

Bland de övriga nyheterna finns en egen konceptbutik för ClaesGöran Jeans, en ny butik för Dolce Vita från Täby och det starkt engelskinfluerade konceptet MadeInLondon.se med uteslutande Londonbaserade designers. Spännande designers att hålla ögonen på på PUB framöver är också +46 Award-vinnaren Nikoline Liv Andersens vinnarkollektion, som i en eller annan form kommer visas upp och kanske även finnas till försäljning. Den består bara av damkläder och kostnaden per plagg ligger mellan 50 och 70 000, men missa den för allt i världen inte för det: bland det bästa vi i Norden kan få av haute couture! Slutligen också det hyperintressanta rumänska(!) märket Rozalb de Mura, som kommer antingen till hösten eller våren.

Senare i höst väntar halva varuhusets plan 2:s – PUB.02:s/”Salongens” – öppning. Den andra halvan öppnas upp någon gång under våren eller sommaren nästa år. Där huserar sedan en tid redan Oscar Jacobsson som kan fungera som en bra exempelbild på i vilken stil hela det övriga planet ska gå i. Det blir strikt svart och vitt, vitt och svart.

För övriga våningar ser turordningen ut som följer:

PUB.01 – ”Urbana Garaget”: streetmode med en vuxen approach. Öppnar under våren/sommaren 2008.
PUB.00 – samlat intryck av vad varje våningsplan har att erbjuda. Öppnar under hösten/vintern 2008.
PUB. -01 – hälsa och skönhet. Detta plan ligger sist i ombyggnadsfasen. Öppnar under vintern 2008.

Läs också: PUB förnyar sig igen.

Dela på Facebook
Tweeta