Limited Edition Deluxe
Trots en strid ström av designersamarbeten de senaste åren tycks intresset för dem inte vara över. Det brittiska företaget Oki-ni nylanserade i dagarna sin nätbutik med en mängd nya och exklusiva samarbeten. Och bäst av allt – framöver kommer allting att vara inriktat på oss män.
Oki-ni startade 2001 med ett nytt nätbutikkoncept som hade helt unika varor, i samarbete med utvalda märken. Företaget fick respekt och uppskattning, mycket inom sneakerkulturen som har en historia av att tycka om saker i begränsad upplaga. Produkterna spred sig senare ut till andra distributörer och har bland annat kunnat hittas på Nitty Gritty i Stockholm.
Nylanseringen har medfört en klar breddning av ett tidigare måttligt utbud. Och det är en imponerande skara märken som sajten utlovar produkter ifrån under hösten. Martin Margiela, Call of the Wild, Alexander McQueen, MHI och Raf Simons är några av de namn som sticker ut. Även en del mer livsstilsorienterade prylar finns att hitta. Oki-ni har en egendesignad Kid Robot Dunny, och är de enda i England som distribuerar Voltaics solpanelsväskor(!).
Butiken är full av snygga grejer, men jag plockade ut tre produkter som jag tyckte stack ut lite extra:
1. Shofolk Alaric Shoe £95.00 (≈1320 kronor)
2. Nom De Guerre Polka Dot Scarf £85.00 (≈1180 kronor)
3. Alexander McQueen Feather Print Tee £249.00 (≈3260 kronor – lite i överkant kan man tycka…)