Manolo.se träffar: Bobbie Burns

 |  Publicerad 2005-06-06 10:25  |  Lästid: 3 minuter

Bild 314723Efter att flera av våra läsare kommenterat och frågat om streetmärket Bobbie Burns bestämde vi oss för att reda ut begreppen.
Vi gjorde en intervju med någon eller några av de ljusskygga personerna bakom.

M: Ni har en ganska så hemlig profil och avslöjar aldrig vilka det är som står bakom Bobbie Burns. Jobbar ni med andra märken också?
BB: Bobbie Burns är det lilla oberoende streetmärket som vägrar att bli mainstream. Bakom märket finns ingen stor organisation, inget flashigt kontor och inga pengar till marknadsföring alls.

Vi hjälper på många olika sätt andra coola märken. Mest gångbara namnen som vi jobbat med är Hollywoodbaserade Teenage Millionaire & ryska streetmärket Mishka som numera är baserat i New York… plus ett gäng andra labels i USA & Skandinavien.

M: Ni har beskrivit er som ”a reaction to the mass produced shit with no relevance to the wearer” – på vilket sätt skiljer sig era kläder från de vanliga?
BB: Idén till märket föddes ur våra funderingar över varför människor slaviskt bär märken av ren reflex och inte för att de egentligen älskar klädjättarnas plagg.

Vi kände att det inte fanns något utrymme för personlig design och bestämde oss för att gå till angrepp mot mode- och klädesindustrierna med en dos originalitet. Vi fokuserade på den unika och struntade i det gamla vanliga att vräka på sin logga på varje plagg. Vi var trötta på att se sådant vart man än vänder sig, så vi lade energi på att ta fram coola plagg utan något tjafs. Det är inte uppenbart på en gång från vilket märke tröjan är, vad det betyder eller var den kommer ifrån.

M: Hur stora är era kollektioner?
BB: Kollektioner varierar från säsong till säsong. Ibland så har vi bara lyckats få fram 5-6 plagg och andra gånger så kan vi ha 15-20 olika modeller på prints.. Det varierar hur mycket tid och pengar som finns över.

M: Hur viktigt är det med exklusivitet för er?
BB: ”50 shirts no more no less no reprints, no clones just FRESH.” Bobbie Burns kommer aldrig att reprinta tshirts. Vi pressar bara fram 50 exemplar per print, och när dom tagit slut så är dom verkligen slut.

M: I vilka länder finns ni idag?
BB: BB är fortfarande litet i jämförelse med andra snabbt växande streetmärken. Dom flesta märken har satsat i större skala, vi har inte tagit några lån utan allt är egna pengar. Idag så hittar man BB hos utspridda återförsäljare i Skandinavien & USA (England är på g till hösten).

M: Vilka planer för expansion finns det?
BB: Vi vill samarbeta med fler coola människor och fortsätta pressa fram bra prints som folk vill ha på sig. Med lite mer tid och pengar, så kommer vi att ta fram en jeanskollektion inom en tvåårsperiod. Just nu så har vi massor av grymma sneakers på ritbordet, vi får se ifall det blir något bra av det.

M: Ge tre tips till någon som vill starta upp ett eget klädmärke.
BB: Var beredd på att offra nästan allt. Man måste arbeta väldigt hårt för att göra intryck nuförtiden.
Vårt råd är att göra någonting med kvalitet och att göra sin egen grej med det.
Det spelar ingen roll vad man gör, så länge det har substans kommer folk att lägga märke till det. Det är bara en tidsfråga.

Bobbie Burns hittar ni bland annat på T-shirtbutiken.se

Dela på Facebook
Tweeta