Modets nya härförare
De två senaste åren har det manliga modets ohotade härförare hetat Hedi Slimane. Men 2006 tar det stopp. Han har blivit omsprungen.
Allt började egentligen med att han samlade ihop ett tjugotal brittiska tonåringar, som varken tålde sol eller mat, och släppte ut dem på en catwalk iförda modehistoriens snyggaste jeans, kortaste kavajer och rufsigaste frisyrer. Detta var för sommarvisningen 2005. Ja, jag vet att han började på Dior några år tidigare, men det var här hypen startade. Det började pratas om en ny sorts manlighet. Sexuell utstrålning mätte man inte längre i muskelmassa, utan snarare i hur liten storlek man hade på jeansen. I varenda modetidning smällde man upp helsidor med stylingreportage, uteslutande fyllda med Diorkläder. Kläderna spelade tydligt på det androgyna och till och med damtidningarna klädde sina kvinnliga modeller i Dior Hommes kreationer. De fashionistas som tidigare gömt sina extra kilon i något vidare kläder, fick bråttom att bränna kalorier för att klä i den smala siluetten. Dior Homme blev det nya ViktVäktarna.
Men, som med alla hyper, finns det ett slut. Och med det slutet följer en ny hype. Med början denna höst stavas den – Alber Elbaz, chefdesigner på Lanvin. Killen som ser ut att designa maskeradkläder åt Buttericks, har gjort den här säsongens starkaste kollektion. Sakta men säkert har den blivit den stora snackisen hos moderedaktörer och stylister och du hittar knappast ett modemagasin där inte minst en sida är ägnad Lanvin.
På visningspodiet blandades smokingar, rockar och cardigans, kombinerat med sneakers och – modevärldens nya must have-accessoar – den överdimensionerade flugan. Modevärlden tycks alltid behöva en härförare. En som tar täten. En som visar vägen med den där perfekta visningen som får ihärdiga stående ovationer och flest helsidor i de mest respekterade modemagasinen. Visningen som definierar hur du SKA se ut.
Vad är det då som krävs för att en kollektion ska bli den nya riktlinjen för det samtida modet? Självklart är nyskapande en viktig ingrediens. Men räcker det? Jag kan snickra ihop en polotröja av gamla mjölkpaket. Nyskapande? Nej, naturligtvis krävs det något mer. Ofta innehåller de kollektioner som blir marknadsledande – som Diors spring/summer -05 – kollektion och Lanvins fall/winter-06-kollektion – uppdaterade plagg. Plagg som tidigare varit tråkiga men som, efter en välbehövlig avdammning och uppfriskning, blir intressanta igen. Sedan kan man räkna upp hur många gamla traditionsrika hattillverkare från Savile Row som helst. Det spelar ingen roll. Gör du inte något nytt är du inte intressant.
På denna Veckans outfit startades en häftig debatt i kommentarkolumnen. Vissa gillade vad som visades, andra spydde galla och tydde sig tryggt till ”tidlöst mode”. ”Tidlöst mode” är en ekvation som jag faktiskt ser som ganska ologisk. Mode är ett uttryckssätt och dess främsta uppgift är att hela tiden förnya sig. Hyper skall komma och gå, olika stilar ska födas på nytt och sedan dö. Och man plockar russinen ur kakan för att skapa sin egen stil. Det är mode.
”Tidlösa kläder” fungerar i så fall bättre, tänk på det till nästa gång. Sedan var det någon som tyckte att ”sneakers och fluga” var en dålig kombination. Mitt råd är att du frågar Alber Elbaz. Modets nya härförare. Han vet.