Monsieur Fox – Ett accessoarföretag att räkna med

I världen av manliga accessoarer poppar det ständigt upp nya aktörer på marknaden. Idag skall vi för första gången stifta bekantskap med företaget Monsieur Fox. Ett accessoarföretag med ambitionen att göra lyx och elegans till en självklarhet för dagens män. Ett sätt för män att uttrycka sin personlighet i form av en bröstnäsduk, manschettknappar eller handsydd slips.
Monsieur Fox blev nyligen introducerat på den svenska marknaden genom Stockholmsbutiken Skoaktiebolaget. Även om butikens huvudinriktning självklart är kvalitativa herrskor ville de kunna erbjuda smakfulla accessoarer så som slipsar från Liverano, strumpor från Sozzi och nu även bröstnäsdukar från Monsieur Fox vilket gör att boende och besökare i huvudstaden kan klämma och känna på produkterna live.
Monseiur Fox är ett renodlat accessoarmärke som är baserat i Dubai och erbjuder allt i från företagets signaturprodukter som är bröstnäsduk och manschettknappar ur Cabaret-kollektionen till handsydda slipsar och scarfs.
Vi fick möjligheten att prata närmare med Monsieur Fox grundare; Adrian Azodi om hans vision, filosofi och varför han valde att ge sig in i den allt tuffare konkurrensen bland accessoartillverkare.
Vad var det som inspirerade dig att starta ditt egna varumärke Monsieur Fox?
Jag ville verkligen göra något som jag tyckte var värt mina pengar och min tid. Det mesta vi ser i varuhus eller stora butiker är en hypermarknadsförd illusion, och det gör mig ofta deprimerad att efter spänningen i att se en vacker produkt i en annons, sen gå till butiken för att bli rent ut sagt besviken över den verkliga produkten. Detta är grunden för Monsieur Fox, jag vill att någon ska bli ännu mer upphetsad när de får se produkterna från oss i verkligheten än när de såg dem på bild. Den andra delen, och det är lika viktigt, är att ge män möjlighet att känna sig eleganta utan att spendera en förmögenhet eller bära samma sak som alla andra. För mig, vårt etos ”Everyday Elegance” omfattar den tanken.
Berätta lite om den kreativa delen av arbetet.
Det här är den roliga delen! Jag kommer upp med ett tema eller koncept, och tar fram en mängd olika bilder och skriftliga berättelser som omger det. När jag har samlat ihop materialet gör jag några grova skisser. ”Detta motiv skulle se intressant ut som en manschettknapp” etc. Då ska jag träffa min ateljé och gå över hur vi kan vända dessa grova koncept till färdiga mönster som våra hantverkare kan göra. För juvelerare, är detta den mest mödosamma processen, trial and error är nyckeln här! När vi designar utskrifter för tyger, är det lite lättare. Det är dock en sak som är besvärlig för man vet aldrig hur en viss färg ser ut på det faktiska tyget när man bara sett det på papper eller en datorskärm. Den kan därför vara lite av en överraskning när du ser ett prov för första gången.
Har du någon personlig favorit i den kollektionen?
Under den senaste kollektionen är min favorit ”Gossip legs” manschettknappar i roséguld och diamanter. De får ganska stor uppmärksamhet från människor och är precis subtila nog att vara bärbara på kontoret. I vår kommande kollektion har jag ytterligare en produkt jag är kär i, även om det kan vara lite extremt för de flesta killar!
Varför är hantverket en så viktig del för Monsieur Fox?
Detta är en integrerad del av vårt varumärke och det estetiska. En av de saker som vi förlorar varje dag är de år och år av hantverk som finns i händer och sinnen hos tidigare generationer. Jag känner att tillhandahålla ett sätt för att existera och frodas är i grunden en skyldighet för mänskligheten, annars förlorar vi vårt väsen! Vad är vi utan vad vi har gjort, skapat och utformat? Att förlora den fysiska, materiella anslutning från idé till slutligt objekt är en skrämmande sak, och det är något som jag tror att vi ofta inte inser påverkar oss. Även på ett djupt, omedvetet sätt.
Vart ser du företaget Monsieur Fox om 5 år?
Ah det är vad jag dagdrömmer om! Jag skulle älska om varumärket skulle vuxit organiskt och blivit ett välkänt namn i den lilla kretsen av Menswear-entusiaster och då vi är baserade i Dubai som ännu inte har någon stor tradition av skrädderi är planen att öppna något som liknar Freemans Sporting Club, Al Bazar eller Maison Degand här. Detta för att ge befolkningen det bästa i form av herrkläder och grooming från de bästa varumärkena. Jag skulle även älska att göra glasögon och några små lädervaror men förhoppningsvis sker det tidigare än om 5 år.











Monsieur Fox har ett antal filmer på sin hemsida där Adrian Azodi talar om bakgrunden till varumärket och produktionen av bl a manschettknapparna visas upp.
Monsieur Fox: ’The Story’ from Monsieur Fox on Vimeo.