Motorsportklockor del 3

Efter att ha tittat på de italienska sportbils- och klocksamarbeten vänder vi idag blicken mot Tyskland och Storbritannien.

Mikael Englund  |  Publicerad 2013-01-09 11:21  |  Lästid: 4 minuter

För de olika märkena i Mercedessfären var TAG Heuer länge hovleverantör av fräcka klockor i svåråtkomliga serier. Två exempel är den speciella SLR-kronografen som bara erbjöds kunder som köpt en Mercedes/McLaren SLR (vid sidan av den ordinarie SLR-serien i TAG Heuers sortiment), precis som MP4-12C för ägare av McLaren-supersportbilen med samma namn. Inför 2013 har IWC klivit in på arenan som partner med Mercedes AMG Petronas-stallet i Formel 1, vilket naturligtvis uppmärksammas med en specialvariant av 2013 års temaklocka Ingenieur. Tidigare har IWC i sin roll som klockvärldens svarta polotröja även sambarbetat med Saab och en nästan lika passande matchning mellan klock- och bilföretag är den kärlek som finns mellan Audi i Ingolstadt och Sinn i Frankfurt; båda underdrivna, teknikfokuserade företag med starkt teutnisk känsla av Präzision. Samarbetena har gått från enbart brandade utgåvor av Sinns klassiska pilotmodeller till egna modeller som med tiden tagit steget in i Sinns ordinarie sortiment tack vare sin stora popularitet (däribland fyrkantiga 902). Vid sidan av Audi har även Mazda vid tillfällen fått klockor tillverkade av Sinn.

Jaeger-LeCoultre har sedan ett par år tillbaka en linje speciellt för Aston Martin, kallad AMVOX, som bland annat innehåller en kronograf med en unik funktion – istället för traditionella knappar kan man genom att trycka på glaset starta, stoppa och återställa tidtagningen. Ännu mer exotisk är förmodligen AMVOX2 Transponder, som har en sändare som på elegant James Bond-vis kan låsa eller låsa upp ägarens DBS, Rapide eller DB9.

Marknadens kanske allra mest exklusiva (med reservation för Cabestan Scuderia Ferrari One ovan) klockor för bilbranschen är de som Parmigiani Fleurier tillverkar i samarbete med Bugatti. Det speciella med klockorna är att de har urtavlan på handledens kortsida, enligt Parmigiani själva för att underlätta avläsning med händerna på ratten (men sannolikt för att vara lite märkvärdiga och kunna visa upp verket som byggs på djupet).

Rolex saknar engagemang med något bilmärke, men lillasyster Tudor är knutet till två av branschens riktiga prestigeinstitutioner; Porsche Motorsport och Ducati, vilka gett upphov till modellerna Grantour (och delvis också Heritage Chrono) och Fastrider.

Svenska supersportvagnen Koenigsegg har tidigare fått klockorna tillverkade med sitt namn av Quinting, ett doldismärke med en sällsynt specialitet; att göra så kallade ”spökklockor” som saknar traditionell tavla och det framstår som om boetten är tom. Med tanke på Koenigseggs egna spöktema (man håller till på Valhall Park i Ängelholm som tidigare hette F10, vars divisionsmärke var samma spöke som nu går att hitta på bilarna…). Senare samarbeten inkluderar bland annat Edox  där man gjorde en klocka döpt efter modellen CCX och som är lite speciell och mycket ful i sättet den likt bilens dörrar kan öppnas. 

Det kanske allra mest kända samarbetet, som dessutom har resulterat i en helt egen modellavdelning, är det mellan Breitling och Bentley. Lite större, lite glammigare och inte minst tillgängliga i lika obscena som roliga gemsetvarianter är det ingen större skräll att Sverige kanske inte är den allra bästa marknaden, men likväl är det intressanta klockor; inte minst de modeller som kombinerar Breitlings Chrono-Matic-design med klassiska detaljer från Bentleys bilar och lika snyggt integrerade som funktionella gummiarmband. Bentleys tidigare ägare Rolls-Royce har inget nuvarande klocksamarbete, men lät på sjuttiotalet Corum tillverka tidernas härligaste bilklocka; en fyrkantig glidarmodell med Rolls-Royce klassiska gallergrill över klockans glas.

   

Bentley Breitling Barnato 42
Breitling Bentley GMT
Corum Rolls Royce
Edox Koenigsegg
IWC Ingeniuer Racer
Jaeger-LeCoultre AMVOX2 DB9 Transponder
Parmigiani Fleurir Bugatti Type 370
Quiting Koenigsegg
Sinn Audi
Tag Heuer MP4-12C
Tudor Fastrider
Tudor Grantour
Dela på Facebook
Tweeta