MQ får “hatmail” efter reklamkampanj

Klädkedjan MQ, som under en tid använt sig av kändisar i sina reklamkampanjer, låter nu vårkänslorna spira på reklampelarna. Tio par, somliga mer kända än andra, figurerar i kampanjen, som kallas Kärlek of MQ. Bland andra Hans Fahlén och Kristin Kaspersen samt Lena och Paolo Roberto.
En av bilderna, som är på ett homosexuellt par, har dock väckt starka protester i form av hatiska mail.
I en intervju med Dagens Media säger Malin Persson på MQ’s pr-byrå att man inte tänker lyssna på kritiken utan vill fortsätta beröra med sina annonser.
– Samhället mår bättre av att vi avdramatiserar homosexualiteten, säger hon.
Det finns förvisso en möjlighet att MQ totalt missuppfattat sin roll som prånglande klädjätte och tror att man med lite varma tankar och några annonser kan förändra förlegade attityder, men det känns mindre troligt. Annonsen är inget annat än ett pr-trick och att hävda att intentionerna är att beröra är rent patetiskt.
MQ vet precis vad de gör och har uppenbarligen lyckats eftersom de fått några uppretade homofober att dansa efter deras pipa. Det faktum att man går ut i media och berättar om ”hatmailen” ställer knappast MQ i en bättre dager. Om intentionen verkligen var att avdramatisera har man misslyckats fatalt, men så är nog som sagt inte fallet.