Nobody är ingen nobody

 |  Publicerad 2007-04-02 13:48  |  Lästid: 3 minuter

Bild 315958Med Melbourne, Australien som bas, finaste japansk Selvage denim som material och händer som verktyg tillverkar Nobody högkvalitativa jeans. Verksamheten startade 1999 med målsättningen att göra världens finaste denim. Idag säljer Nobody jeans över hela världen, i land som Japan, England och Danmark. Manolo har pratat med Wesley Hartwell, creative director på Nobody.

Vem är Nobody?
– Nobody är ett kollektiv, märket ägs av Condilis-familjen i Fitzroy, Melbourne i Australien. Hur som helst arbetar vi under en ”ingen designerhjälte”-paroll som kommer från postmodernism. Det förekommer inga ”hjältefigurer” och således är vi inget ”hjältemärke”. Vi tycker att vi gör det vi gör för att vi älskar det och gör de finaste jeansen man kan göra. Människorna som gillar våra jeans tillför lika mycket till ”märkets personlighet” som vi gör. Därför kallar vi oss Nobody.

Vad är din bakgrund i modebranschen?
– Vi har alla olika bakgrund, Condilis-familjen har ägt denimfabriker i över 20 år (de tillverkade alla sina verktyg själva) och det är från den här kunskapen Nobody har växt. Vår designer Leonie Rutherford och textildesignern Kaylene Green har bakgrund inom design, jag har bakgrund inom psykologi vilket jag överför till den kreativa processen.

Bild 315959Kan du beskriva ert arbete – från inspirationssökande, till designprocessen, till slutprodukten?
– Eftersom Nobodys designteam är experter på denim inspireras vi av alla miljoner tyger och de olika sätten att behandla dem på. Och också olika sätt att förklara att vi inte är ett ”märke” utan snarare ett team med människor galet förälskade i denim.

När jag tittar på er kollektion får jag en väldigt skandinavisk känsla, varför?
– Jag kan inte riktigt hålla med dig. Jag tycker det är en världskultur av framåttänkande, människor som jag kallar ”Cynical optimists”, som är säkra i sig själva och kan sätta ihop sin egen outfit, och gå ut i världen och göra sin egen grej. Det är en känsla jag får från skandinavier, definitivt. Men det finns också här i Fitzroy där vi arbetar.

Ni jobbar i huvudsak med denim, och då Selvage Denim, vad är så speciellt med denim?
– Vilket fantastiskt material att arbeta med och behandla och låta det åldras, låta det åldras naturligt. Att arbeta med det kreativa, alla olika behandlingstekniker, vävningen av tyget, konstruktionen – det bidrar till helhetsbilden av jeansen… det är inspirerande. Selvage Denim är ett väldigt speciellt material, vävt på gamla original-stolar. Men vi använder också nya material som alla har sina egna nyanser. Jag brukar ofta säga att jeanstillverkning är som att ha middag för dina vänner. Du kan vara en bra kock men du måste ha de bästa ingredienserna! För Nobody handlar denim om finess, så receptet måste vara rätt. Ibland säger vi att ”Nobody gör jeans för denimkonnässörer”, när vi i själva verket gör jeans för folk som älskar att ha det bästa.

Hur är det att driva ett modeföretag i Australien? Det är väl inget riktigt high-fashion-land?
– Det var en rolig fråga. Efter att vi har lämnat våra traktorer i skogen sätter vi på våra speedos och gör vårat livräddarskift på stranden. Efteråt kokar vi upp en känguru och river av bark från träd, och så börjar vi skissa med våra kolstickor. (Skämtar). I själva verket, Nobodys högkvarter och tvätteri ligger i ett område kallat Brunswick Street Fitzroy, vi har också vår egen butik – Nothing by Nobody – på gatan. I det här området ligger bara undergroundbutiker, konstgallerier, kaféer och livemusik-ställen. Det här området är fyllt med studenter, konstnärer, arbetslösa och heroinpundare. Vi älskar området och har alltid haft våra kontor här. Jag tror att det här området är som Södermalm i Stockholm, eller Lower East Side i New York. Att jobba, äta, sova här 24/7 är all inspiration du behöver.

Om jag skulle köpa ett plagg från er, vad skulle jag köpa då?
– Du vet Filip, vad helst som passar dig, vad du gillar. Det finns så mycket grejer, och även mina vänner har olika favoriter. Jag kan bara hjälpa varje individuell person.

Vad är din framtidsvision för Nobody?
– Vi vill aldrig att det roliga ska ta slut, att möta kreativa människor och att människor bär fantastiska jeans. Jag ser fram emot att komma till skandinavien.

www.nobody.com.au

Dela på Facebook
Tweeta