Ny modemässa med svenskt riktnummer

 |  Publicerad 2007-02-10 09:11  |  Lästid: 3 minuter

Bild 315766Som ni kanske har sett har det legat en annons för modemässan +46 hos oss ett tag. På tisdag är det dags och därför passade vi på att ställa några frågor till Kristian Rajnai, som är en av de ansvariga för mässan.

Vad är +46? och hur skiljer ni er från andra modemässor?
+46 är en alternativ modemässa med en tillhörande modetävling.
Den största skillnaden mellan +46 och andra modemässor är urvalet.
Vi har betydligt färre utställare än till exempel CPH Vision och Style at Sthlm. Istället har vi genom vårt restriktiva urval lagt fokus på att upprätthålla en hög och jämn nivå.

+46 känns ganska osvenskt. Finns det verkligen plats för ett sådant evenemang i Stockholm? Varför lägger man inte en så ambitiös satsning i till exempel Köpenhamn, när det är en så mycket större modestad?
+46 är absolut präglat av ett internationellt perspektiv. Vi har samlat många internationella referenser i projektet, bland annat genom vår internationella jury samt den internationellt erkända modefilmfestivalen ” You Wear It Well” som har Sverigepremiär under +46.
Jag tror och hoppas att det finns plats för ett evenemang som +46 i Stockholm. Det känns lite som att det är upp till bevis för alla vi som jobbar inom mode i Sverige, antingen tar vi oss samman och ser till att producera evenemang som håller en hög internationell nivå eller så får vi acceptera det faktum att många av Sveriges duktigaste designers väljer att inte medverka under Stockholms modevecka för att istället prioritera andra. Förutom +46 tycker jag även att det som händer på Berns är ett bra exempel på att Stockholm är på uppgång i modesammanhang.

+46 är ju uppdelad i olika delar: Select och Trade. Kan du lite snabbt ta oss igenom vad det innebär.
+46 Select
Varje säsong kommer +46 genom en internationellt namnstark jury att utse ett antal unga designers för vilka +46 producerar en fullskalig modevisning.
Årets jury bestående av Nicola Formichetti, Ann-Sofie Back, Patrik Söderstam, Diane Pernet, Sumi Ha och Jerry Bouthier har valt ut tre exeptionellt skickliga designers: Els-Marie Lidberg, Amélie Marciasini och Magdalena Säfqvist.
Från och med nästa år kommer tävlingen vara öppen för hela Skandinavien.

+46 TRADE (14, 15 Februari)
Genom att vara väldigt restriktiva i vårt urval av utställare skapar vi en modemässa som håller en hög internationell nivå och som lockar inköpare och press från hela världen. I år ställer 23 märken ut och några exempel är: Surface To Air, Diana Orving, Hope, Pudel, So Last Season, SWD, Dagmar, Julian Red samt det rumänska market Rozalb De Mura.

Ni kommer även att visa filmer av bland andra Maison Martin Margiela och Alexander McQueen.
Hur ser det samarbetet ut och varför har ni valt just dem?

Filmerna är en del av den kringvandrande modefilmsfestivalen ”You Wear It Well” och vi har valt dem för den otroligt höga internationella nivå de håller.

Vad finns det i +46 för våra läsare, det vill säga männen?

Herrkläder och accessoarer….

Kan alla komma dit eller är det bara för press och köpare?
+46 är endast öppet för bransch. Dock kommer ”You Wear It Well” att visas ända till den 17 Mars på Allmäna Galleriet och vara öppet för allmänheten.

Slutligen, vad har ni på gång framöver?
Massor, bland annat en internationell lansering av ODD Magazine.

Dela på Facebook
Tweeta