Nya stilböcker

Det har kommit en rad spännande nyheter på bokhyllan inom kategorin manlig stil och mode. Allt från italiensk espressoromantik till berättelser från Savile Row innersta krets. Här fem titlar.
Sharp Suits
Eric Musgrave behandlar med sin bok Sharp Suits kostymens utveckling, från 1800-talets skräddarsydda tradition till modehusens moderna tolkningar. En djupgående berättelse om ett plagg som i över 200 år signalerat såväl stil som status. Savile Row-skräddaren Richard James har skrivit förordet. Men’s Flair har recenserat boken här.
Sharp Suits finns att köpa via: Bokus, Adlibris, Bookia.
Bespoke: Savile Row Ripped and Smoothed
Savile Row-skräddaren Richard Anderson har skrivit en bok om arbetet på Londons skräddargata. Efter en framgångsrik karriär på tweedinstitutionen H. Huntsman lämnade Anderson sitt uppdrag där för att starta skrädderi i egen regi. Telegraph har skrivit en recension av boken och tar upp ett lovande stycke där Anderson berättar om sin mentor Brian Halls pondusaktiga inställning till sina kunder. Hall skall åtskilliga kunder har sagt åt kunder: ”You, Sir, are not my idea of a Huntsman customer”.
Bespoke finns att köpa på Richard Andersons hemsida.
Italian Touch
Italian Touch är ett samarbete med Tod’s och italienska modejournalisten Donatella Sartorio, som besökt över 100 italienska hem för att fånga italiensk livsstil. Resultatet är en 360 sidor lång hyllning till italiensk stil med foton på välklädda människor från vackra miljöer.
Boken är i nuläget slut på alla stora svenska boksajter, men finns att beställa via Amanzon och Waterstones.
The Sartorialist
Det var bara en tidsfråga innan streetstylefotografernas urfader Scott Schuman skulle ge ut en bok med sina samlade verk. När den väl kommer är det hela 512 sidor med Schumans favoritbilder från världens stiligaste städer. En given julklapp för säsongen.
The Sartorialist finns bland annat att köpa via: Bokus, Adlibris och Bokia.
J.Lindeberg
J.Lindeberg genomgår en enorm omvandling. Från halvtrött rockmärke till modernt välskräddat svenskt modehus. För att ytterligare sprida nya varumärkets identitet ger föreget nu ut boken J.Lindeberg, The Documentary and a Dream. Boken har endast tryckts i ett fåtal exemplar och finns tyvärr inte att köpa, men går att läsa digital på J.Lindebergs sajt.