Nytt svenskt märke med tyngd
Svenskt mode går på högvarv just nu. Och succéer utomlands verkar bana väg för fler svenska märken. Gram Design är namnet på ett nytt skomärke som släpper sin första kollektion i slutet av mars. Manolo.se tog ett snack med grundaren Alexis Holm inför lanseringen.
Varför startar man ett nytt skomärke just nu?
– För att jag tyckte att det fanns ett hål i marknaden. Jag ville skapa någonting som låg emellan Swear/Schmoove och Converse. Snäppet över Converse, men man skulle få lite mer för det priset.
Skorna är gjorda i denim vilket innebär att de får en personlig slitning, precis som vanliga jeans. Till hösten blir dock andra material, ull och oljerock till exempel. Då kommer även den första rena herrmodellen att släppas. De tre vårmodellerna är alla unisex, och heter 311 g, 355 g och 406 g. Lite ovanligt måste man säga.
Varför döper man modeller efter vikt?
– Hahaha, det är först och främst ett väldigt enkelt sätt att döpa modeller. Det är alltid spännande att plocka fram digitalvågen när den tillverkade skon kommer för att se vad den kommer heta. Och så passar det ju bra ihop med företagsnamnet så klart.
Vem ser du som den typiske köparen av dina skor?
– Jag tror att det är alla möjliga, det beror mest på färg och modell. De svarta kanske man kommer att se mer runt Stureplan medan den 80-tals-blåa är mer Södermalm.
I vilka butiker kommer man att hitta er?
– Än så länge är det Weekday, Tjallamalla och Slatgo & Clemenza i Stockholm. Men de kommer även att säljas på Antipodium i London och via vår egna sajt. Vår första kollektion är limiterad till 600 par och är individuellt numrerad. I slutet av januari har man möjlighet att lägga en pre-order om man vill vara säker på att få en viss modell i en viss färg.