Oscar Jacobson förnyar

Olof Enckell  |  Publicerad 2007-09-14 14:01  |  Lästid: 3 minuter

Bild 316373 2003 firade Oscar Jacobson 100-årsjubileum. Snart efter det startade arbetet med att uforma en ny varumärkesstrategi för att bredda sitt fokus mot en yngre målgrupp. Resultatet är idag, modernare bildspråk, en ny smalare siluett och en nyöppnad butik i det storsatsande varuhuset PUB där bland annat tydligt trendinriktade butiker som Le shop och Awesome Rags återfinns.

– Varumärket behövde en föryngring. Vi hade en mogen kundgrupp men ansåg att Oscar Jacobson även skulle vara intressant för en yngre målgrupp. Vi har kunnandet och vår över 100-åriga historia gör att vi varit med och sett hur modet förändrats, säger Jenny Wiliö Chef Marknadsföring och PR på Oscar Jacobson.

Trots en kraftigt uppsving i antalet nya tidningar och nätsatsningar som behandlar herrmode är bevakningen av klassiskt herrmode fortfarande relativ mager. Jenny tror att detta kanske beror på att det saknas kunskap om klassiskt herrmode bland unga människor idag. Handlar det om att rikta sig till en äldre målgrupp beror det sannolikt på att de inte har samma intresse av att läsa modetidningar och tydligt modenischade medier. Därför ser hon inte heller någon risk att förlora sin äldre och trogna kundgrupp genom att profilera sig i nya medier och sammanhang.

Konkret handlar föryngringen främst om en moderna och smalare siluett tillsammans med ett yngre och modernare bildspråk. Den klassiska och något rymligare siluetten lever dock kvar. Kvalité- och materialmässigt fortsätter Oscar Jacobson att arbeta utifrån sitt historiska arv med klassiska material och konfektionskonstruktion. Höstens kollektion beskrivs som typiskt brittisk och innehåller materialmässigt mycket tweed, kashmir och flanell. Färgskalan går i sobra färger som grått, svart och brunt med accentfärger som vinrött och lila.

Bild 316374

Oscar Jacobson flyttade sin produktion från Sverige och Borås så sent som 2003 och var då bland de sista konfektionstillverkarna med produktion kvar i landet. På frågan hurvida det finns något känntecknande svenskt i Oscar Jacobsons kläder svarar Jenny Wiliö:
– Jag tror det svenska modet är mer talande för de riktigt trendiga modevarumärkena. Vi arbetar med svensk design utifrån internationella influenser där passformen är anpassad för den svenske mannen. Att vi är kunglig hovleverantör och svenskägda inger stort förtroende och väger tungt speciellt internationellt sett.

Bild 316375 Bild 316376

Bildtext: Den nya butiken i PUB-huset som öppnades i augusti innehåller utvalda delar av Oscar Jacobsons samt systerföretaget Stenströms kollektioner. Butiken är inredd av butiksarkitekten Jörg Hahn som bland annat ritat butiker åt Gucci och Chopard.

Dela på Facebook
Tweeta