Parfymen som inte luktar

 |  Publicerad 2007-08-02 14:02  |  Lästid: < 1 minut

Bild 316281 Parfymbranschen är definitivt en av de mest spännande av branscherna vi bevakar. Alla stora modehus verkar vilja ha sin egen doft att använda som en beskärd del av marknadsföringen. Viktor & Rolfs ”Antidote” har slagit ner som en bomb, medan DSquared²:s HEWOOD kommer till hösten. Ingen av dem är emellertid i närheten så udda som Dadadandys Choix – den doftlösa parfymen.

Inspirerad av en målning från 1864 föreställandes en ung flicka som luktar på en doftlös blomma, har modevaruhuset Selfridges tagit fram denna minst sagt innovativa produkt ur sitt konstnärliga utvecklingsprogram. Nu erbjuds den till försäljning.Trots uppenbar avsaknad av finess och mening har parfymen benämnts som ”lysande” – även av välrenommerad dagspress – för det surrealistiska och innovativa i produkten. Samma värdeord använder Karen Wells från varuhusets skönhetsavdelning och betonar samlarvärdet(!) för 100 ml alkohol, doftlösa essenser och vatten för 550 kronor.

Vi andra går in på Now Smell This och letar efter höstens favoritparfym, eller väntar till september då nämnda HEWOOD lanseras. Vilken parfym möter ni läsare sommarsolen och sedermera höstens regn och rusk med?

Dela på Facebook
Tweeta