Manolo träffar: Rabbi

 |  Publicerad 2005-10-10 12:38  |  Lästid: 6 minuter

Bild 314869Det svenska t-shirtmärket Rabbi öppnade i dagarna en webbshop. Vi passade på att fråga Josef på Rabbi lite om bakgrunden till märket, men eftersom han inte kunde hålla sig till frågorna kommer här berättelsen om Rabbi med hans egna ord:

Det började med att jag gjorde några stryka-på tryck med ”Föreningsgatan” i klassiskt baseball-manér till grannar och kompisar här hemma på Föreningsgatan i Göteborg. Detta var 3-4 år sedan när ”Södermalm” och ”Majorna” och dylika motiv var populära men ack så tråkiga sätt att deklarera eventuell ursprunglig eller önskad hemvist… Jag hade verkligen ingen större plan med dessa tryck än att det var en kul egen grej att ta ner skiten på riktigt låg och lokal nivå. Vet inte hur kul och snyggt det egentligen var så här i efterhand, men i alla fall – nåt år senare dök idén om att trycka t-shirtar upp igen: Trots explosionen av nya märken och tryck fanns det liksom inte så mycket grejer som var både kul och snygga tyckte jag. Jag satt hemma ett tag och klurade och skissade på ett varumärke och nångång på en fest (hemma hos Jakob och Lotta vid Rambergsvallen tror jag) kom diskussionen kring bra och dåliga namn i allmänhet och bra och dåliga namn på mitt framtida t-shirtmärke i synnerhet igång – jag hävdade att det måste vara ett lagom eget och kaxigt namn, gärna hämtat från nåt helt annat sammanhang, självklart grafiskt gångbart och med möjlighet att koppla en kul figur till. Nångång under kvällen kom vi in på religion och mer eller mindre laddade titlar och namn och nånstans mumlade en kille som heter Marcus (har ingen kontakt med honom idag tyvärr, han var där som Lottas kompis Merits pojkvän…tror att de är gifta idag om jag kommer ihåg rätt…) nåt om att ”rabbi kanske..?” Jag gillade ordet och betydelsen direkt – en rabbin är inte bara den judiska motsvarighet till en präst utan också en vis och trygg ledarperson som folk vänder sig till för råd och vägledning. Kanonsnyggt ord rent grafisk dessutom och jag började genast smida planer på att göra snygga stiliseringar av män i skägg och hatt… Så småningom provade jag att trycka några av mina idéer och då var det liksom naturligt att använda rabbi som varumärke. Så tack Marcus wherever you are…

”Boye by rabbi”, ”Pink Pine” och ”Hising Island” var de första t-shirtarna jag gjorde tror jag och de tre motiven sammanfattar väldigt bra vad vi fortfarande vill att rabbi ska vara – tydliga och enkla motiv med oväntade men samtidigt självklara kulturella och geografiska referenser …eller bara en rosa tall på knallgul tröja. ”Pink Pine” är fortfarande en av våra snyggaste tröjor tycker jag själv trots att jag aldrig riktigt vet vad jag ska säga när folk frågar hur i helsicke jag tänkte. Snygga träd, snygga färger samt att jag alltid varit svag för snygga alliterationer räcker långt ibland tycker jag…

Från början var jag helt på det klara med att jag ville ladda tröjorna med mervärde genom att på ett eller annat sätt bifoga bakgrundsinformation om motiven. Detta är en del av gubb-humorn som också är en självklar del av rabbi. En del motiv mår ändå inte bra av att överlastas med för mycket lustigheter så de bifogade lapparna fungerar även lite som en kreativ säkerhetsventil – vill vi nu absolut vara lustiga hela jäkla tiden kan det vara bättre att ljuga ihop nåt och skriva på en lapp än att spotta ur sig ”Ikväll får 107 svenskar gonorré”-motiv hela tiden. Tro mej, jag har många gamla kassa t-shirtidéer på datorn som knappt skulle kravla sej upp på Hobbex-nivå… bättre att hålla inne på den skiten ibland och försöka göra snygga motiv istället. Kombinationen av lite svalare motiv och mer eller mindre kul info funkar allra bäst tycker jag, t.ex. vår ”Kaknäs Towers” tröja som inte bara uppskattats i butiker utan också blev antagen till Liljevalchs Vårsalong Formbart i vintras. Otroligt kul och lite oväntat att få kredd i de kretsarna.

Ganska direkt när jag gick och visade de första t-shirtarna i några butiker här i Göteborg fick jag napp. Detta var mitt i uppsvinget för Do-It-Yourself-grejen för ett par år sedan och jag fick bl.a. ett par ovärderliga påhejare och försäljare i Petra och Jörgen på Karltex. Det var först senare som jag på riktigt fattade vilken tur vi haft att de gillade våra tishor – de har pratat gott om oss till andra och vi är jättestolta övar att finnas med i deras snygga butiker. Det finns väldigt många bra personer i branschen att tacka för förtroende, gänget på Tjallamalla, Sofia på Gobi, Grandpa-grabbarna och alla andra som gillar det vi gör. Jag säger ”vi” för numera är rabbi ett handelsbolag som jag har tillsammans med min barndomskompis Niklas Bergström. Jag och Niklas har alltid känt varandra, vi är sjukt nog födda samma natt och är uppvuxna ett par kilometer från varandra. Vi har gjort mycket kul grejer ihop genom åren – hade en tvåmansteater under gymnasietiden, vi har spelat i band och skrivit tv-manus ihop osv. Jag pluggar egentligen till designingenjör och har andra jobb också så när tiden och kreativiteten började tryta var det hur naturligt som helst att Niklas hängde på och blev en del av rabbi. Niklas jobbar dessutom som producent på SVT, har haft eget produktionsbolag etc. och är alltså van och proffsig i att driva både kreativa projekt och företag. Dessutom har vi otroligt bra kompisar och medarbetare vi inte skulle klara oss utan. Min och Niklas gamla kompis Samuel sköter till exempel distribution och butikskontakt och Niklas jobbarkompis Klas har fixat vår nya webshop.

När det gäller andra märken och inspiration och så finns det många bra och kul grejer att nämna, både som idoler och som respekterade konkurrenter vilkas idéer och manér man inte vill klampa in på… När jag började var det som en direkt hyllningsreaktion på det brittiska (tror jag) märket Molgam och deras otroligt enkla och snygga motiv. Deras grejer är fortfarande oöverträffade i både idé och utförande tycker jag, enkelt och snyggt så det förslår. Rent grafiskt var alla dessa herrans importerade eller snodda amerikanska företagsloggor-på-thirt-grejer en stor inspiration men också en av anledningarna till att jag överhuvudtaget vågade börja själv. De kan vara snygga och så, men det måste ju bara gå att göra roligare och mer angeläget tänkte jag… Boye-tishan var otroligt viktig och bra på det sättet – ska man nödvändigtvis gå runt med tryck på sin t-shirt så ska kan det väl för jösse namn få betyda något för en själv, eller hur? Varför ha ett tryck från en bärgningsfirma i Alabama när Karin Boye föddes ett stenkast från där jag sitter och skriver nu? Lite pretto kanske men jag har i alla fall märkt att det finns fler som känner och tycker som jag.

Dessutom hade jag såklart lite tur i att vara hyfsat först med att genomföra de här tankarna hela vägen till den färdiga tishan, jag är helt övertygad att det finns många därute med likadana eller bättre idéer men som kanske inte fått ändan ur vagnen eller haft samma tur med kontakter som vi… Andra shout-outs som måste göras – Whipping gör sin grej otroligt snyggt och bra tycker jag, Ground Control, elvine, Whyred, alla konstiga Sportif-grejer, Fienden är fantastiska, t.o.m. H&M och JC kan ha sina ljusa stunder osv osv mm. mm. Och just det ja – fick mail häromveckan av en kille i Söderhamn som bl.a gjort en skitfin Moder Teresa t-shirt, kolla in på www.claywear.com !

Vad gäller framtiden för rabbi vet jag inte mer än ni höll jag på att säga…nåja, lite planer har vi allt: Framför allt är vi otroligt glada över att vara på gång med att tillverka egna tröjor ihop med fantastiska DEM Collective. Vet ni inte vilka det är lär ni snart få veta – Karin och Annika har, förutom att de är världens bästa personer, en skitbra och självklar idé om att tillverka snygga kläder utifrån etiska och miljömässiga grundvärderingar som borde vara självklara för alla. Jag vet ännu inte riktigt när och hur våra ekologiska och rättvisa tröjor kan finnas tillgängliga men vi jobbar hårt på det nu under hösten. Jag och Niklas har som sagt annat att göra också, jag borde t.ex. plugga inför omtentor just nu, och vi har hittills inte tänkt så mycket på säsonger, kollektioner osv. men det kanske vi ska börja göra snart…och fler butiker vore kul såklart…och flerfärgtryck… kanske andra kläder så småningom… Vi får se helt enkelt – en sak i taget än så länge. Vi vill fortsätta med rabbi i alla fall – vi får konstigt mycket positiva reaktioner på det vi gör och har skitkul så det är helt klart värt det trots lite brist på tid och ork ibland.

Till andra som vill mecka med tishor eller vad som helst har vi väl bara några klassiska råd som låter som hämtade ur nån Komvux-katalog: utgå från sej själv och tro på sina idéer, skaffa sej kontakter osv. Det och Gula Sidorna är faktiskt allt man behöver. Och lite tålamod och tur såklart.

BONUS! Den här veckan (nr 41) kommer alla som skriver ”Manolo.se” i meddelandet-fältet vid beställning att få 50 kronor i rabatt per t-shirt. In och handla!

Dela på Facebook
Tweeta