Ralph Lauren Purple Label – Spring/Summer 2017

Nästa vårkollektion vi tänkte titta lite närmare på är den från Ralph Laurens spjutspetslinje Purple Label. Kollektionen har de senaste säsongerna särskilts från Polo och är med material och konstruktion i världsklass förtjänat sin egen visning.

Vad jag alltid gillar med Ralph Lauren är att de må vara mode men inget annat företag under modeveckorna känns mer bärbart i såväl styling som plagg. Självklart finns det några få undantag men det känns som att Ralph Lauren dels har en estetik som överskrider rådande trend men också att sammansättningarna av plagg faktiskt går att ta till sig.
Vårens kollektion från Purple Label fokuserar på framför allt tre färgteman som alla har en sak gemensamt:
De bärs ton-i-ton.
Först ser vi en rad looks i nyanserna taupe, beige och oliv som kombineras med skjorta och slips i samma färg. Det rör sig om såväl enkel som dubbelknäppta kavajer och de få gånger som det bryts upp görs så med ett par vita byxor.
Nästa färgtema är grått som även det kombineras tonalt. Dubbelknäppta kavajer varvas med kashmirtröjor och vi ser för första gången på länge lite vidare och högre byxor med dubbla plisséringar.
Sista färgtemat är marinblått och här hittar vi en hel del plaggtvättade inslag i lyxigt silke. Mörkblå styling av ton-i-ton är den i min mening enklaste men även stilfullaste.
Det som slår en med vårens kollektion är att det är förvånansvärt lite bank- och finansinspiration. Kritstrecken, de kontrasterande skjortkragarna och de tredelade kostymerna lyser med sin frånvaro. Det kanske också är lite därför kollektionen känns mer bärbar än någonsin. Mättade jordiga färger som alla enkelt går att kombinera och som smälter in väl såväl på semestern som hemma.
Sist men inte minst visar Ralph i vanlig ordning upp varför han är kungen av formal wear med flera intressanta smokings i såväl enkel- som dubbelknäppning.
Ett lite härligt inslag är Ralphs fabläss för Espadrillos som kombinerats till nästintill varenda look oavsett om det är shorts eller smoking.















