Rapport från en Tigers visning

 |  Publicerad 2007-01-10 13:32  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315695När Tiger of Sweden presenterar sin Black Label-, Silver Label- och Tiger Jeans-kollektion för hösten 2007 känns valet av visningsplats strategisk. Gamla Tryckeriet i Alvik ligger i Bromma – ett av märkets starkaste fästen. Inhyrda bussar tar besökarna från City till lokalen.

Själva visningen är fullsatt. Här trängs vissa internationella besökare med mediefolket, inköpare och vanliga dödliga. Undertecknad med sällskap förvisas till tredje stolsraden av fyra, medan den stora majoriteten hänvisas till ståplats. Hierarkin är tydlig, med nästan idel kända ansikten på första bänk, och förväntningarna är höga. Höstens prisbelönta Silver Label-kollektion signerad Fredrik Blank ska få sina uppföljare.

När musiken så pumpas igång riktas allt fokus mot catwalken. Tiger of Sweden hösten och vintern 2007 är trenchcoats med breda skärp i midjan. Ett plagg man visar upp redan i vårens kollektioner, men som till hösten har vuxit ut till ett nyckelplagg. Det är byxor typiska för de vibbar som känns av modevärlden över. Midjan är hög, silhuetten vid och jeansen gör sig icke besvär: här är det uteslutande dressade byxor som gäller. Det är likaledes dressade skor, där finskorna i lack dominerar. Och lika nonchalant som mössan ska sättas över huvudsvålen, ska väskan slängas över axeln.

Men långtifrån allt är bra. Att knäppa skjortknapparna ända upp har ingen annan effekt än förfulande och märkets signum – kostymerna – är ganska anonyma. Här har man generellt sett en ganska hög skärning på kavajen och kombinerar ofta en slimmad kavaj med utsvängda tillhörande byxor. Så går ju trenderna just nu.

Färgkulören är den gamla vanliga med mycket svart, grått och dovt brunt, men nästan helt utan en enhetlig accentfärg. Dubbelknäppt är alltjämt vanligare än enkelknäppt och, bland rockar och trenchcoats, nästan helt dominerande.

Det Tiger of Sweden sammanfattningsvis verkar vilja förmedla är vikten av att investera i en klassisk, dubbelknäppt trenchcoat, gärna alltså en modell med ett brett skärp i midjan. Till detta ett par vida byxor, fina svarta lackskor och enkla accessoarer. Kanske en messenger-bag och en stickad mössa.

De närvarande besökarna vet vad Tiger of Sweden står för. Det är ingenting revolutionerande. Det är tryggt, tidlöst och ganska svenskt. Priset ”Årets designer 2006”, som Fredrik Blank, designer, fick för märkets Silver Label-kollektion den här hösten, tilldelades han ju just för att han ”… förvaltar Tigers långa skräddartradition med ett ungt och modernt formspråk.” Höstkollektionen 2007 är ingen som lär generera några priser, men visar ändå att Tiger of Sweden står stadigt i den moderna tiden.

Den samlade presskåren och alla inköpare verkar nöjda. God plockmat och gratis alkohol har lockat fram de bästa sidorna hos folk. De specialchartrade bussarna tar de festsugna in till stan igen till efterfesten på ett hotell i centrala Stockholm. Ljudnivån är hög, loungemusiken dånar. Timmarna flyger iväg och när undertecknad med sällskap lämnar spektaklet strax innan klockan ett är lokalen alltjämt full och stämningen hög. Ytterligare några timmars festande verkar det finnas utrymme för.

Dela på Facebook
Tweeta