Sartoria Partenopea hösten 2014
Idag tittar vi närmare på en av de mer okända italienarna från skräddarmeckat Neapel. Det rör sig om konfektionsspecialisten Sartoria Partenopea. Brevid varumärken som Kiton, Attolini och Isaia är det lätt att hamna i skuggan men faktum är att Partenopea är en av de mest intressanta neapolitanska aktörerna på marknaden. Med ett traditionellt hantverk, nytänkande design och exklusiva material har företaget hittat en spännande balans. Så spännande att de nu kommer finnas tillgängliga på svensk mark.
Det är göteborgsbutiken Spiga3 som valt att ta in en mindre provkollektion av varumärket. En satsning som är minst sagt imponerande. Vår näst största stad har verkligen tagit sjumilakliv när det kommer till att erbjuda toppkonfektion och kvalitetsskor de senaste året.
Varumärket Sartoria Partenopea grundades så sent som 1996 av Angelo Blasi. Dock hade familjen sysslat med neapolitanskt skrädderi i närmare 100 år. Angelo arbetade i familjeföretaget i 22 år för att lära sig nyckeln till hantverket. Flera av arbetarna från familjföretaget valde att följa med till Partenopea och företaget har idag ca 70 anställda i den egna fabriken på 5000kvm.
Företaget växte snabbt i populäritet framför allt på den amerikanska och japanska marknaden.
Sen 2011 drivs företaget av entreprenörerna Vittorio Genna och Fulvio Scannapieco tillsammans med Angelo Blasi och hans son Mauro och man arbetar än idag med samma handsömnad och kvalitetstänk som definierat det neapolitanska skrädderiet i över ett sekel.


En kort film som illustrerar lite av hur arbetet går till i fabriken.
Företagets kollektion för hösten är en av de trevligaste de gjort enligt oss. Den består framför allt av en färgpalett i grått och benvitt men med inslag av grönt, brunt, blått och företagets accentfärg lila. Grövre polotröjor bärs elegant under dubbelknäppta kavajer och rockar och vi ser en fortfarande en hel del storrutiga tyger i kavaj och kostym.









