SFW: Pour trampar i upptrampade spår

 |  Publicerad 2007-02-15 11:29  |  Lästid: 2 minuter

Bild 315817I mode-Sverige är få märken mer utpräglat svarta än Pour. Så också inför ett fullsmockat Berns under tisdagskvällen då kollektionen ”The last waltz” presenterades.

Med en fezliknande hatt på huvudet och enkla, svarta kängor eller låga skor äntrar modellerna catwalken. Det är nästan uteslutande svart och det är stilrent, sobert och så typiskt svenskt och så likt allt det Pour varit tidigare och som man verkar fortsätta vilja vara. Det är en halsduk slarvigt slängd över axeln över en duffel, parkas eller trenchcoat. Det är hög midja som blandas med normalhöjd och det är en vid siluett följd av en smal, tajt siluett följd av en normal. Det är funktionsmaterial och termoliknande byxor och en kamouflagejacka som påminner om modet som varit och som nu är förgånget. Det är kraglösa skjortor med översta knappen oförklarligt knäppt under en enkelknäppt kavaj med en knapp. Svart, såklart. Det är en olivgrön dubbelknäppt trenchcoat och en blå-brun kofta med knappar i halsen, på pricken lik den Filippa K gjorde häromåret. Det är svarta jeans så som Pours svarta jeans brukar se ut och det är bomber-, skinn- och läderjackor i starkt utförande. Det är en mörkblårutig skjorta med väst över som kändes spännande för två år sedan. Det är en menlös, armlös hoodie med vitt tryck på som gör sig bäst på dem som lyssnar på, om uttrycket tillåts, ”speciell musik” och formar garderoben därefter.

Foto: Christian Odelmalm
Bild 315818

Det här är absolut en överdrivet kritisk skildring av det Pour visar upp för i höst. Men det här har vi också sett Pour göra lite för mycket av redan. Det känns som att man gjorde det lite för enkelt för sig på herrsidan och valde det väl inarbetade spåret i stället för att svänga in på en ny väg. Det är en på många sätt ofantligt snygg kollektion, det ser ni på bilderna, men det blir lätt lite enformigt, lite enkelspårigt – lite tråkigt.

Men man vet vad man får när man köper plagg från Pour. Även i höst. Därför är försäljningsframgången även då ett faktum. Tyvärr, för kreativiteten och vidareutvecklingens skull.

Se mer från visningen:
Bon (video)
King (bilder)

Dela på Facebook
Tweeta