Shoegazing Super Trunk Show

I lördags arrangerade Shoegazing.se som drivs av en av våra frilansskribenter Jesper Ingevaldsson, ett skoevent som Stockholm och Sverige aldrig tidigare skådat. Det rörde sig om en så kallad Super Trunk Show på Best Western Kung Carl i Stockholm där inte mindre än tre av markandens mest spännande aktörer medverkade. De närmare 700 besökarna under dagen fick utöver skoföretagen även ta del av en skovårdsskola, paneldiskussion samt SM i skoputs.
Det var tillverkarna Meermin från Mallorca, Laszlo Vass från Budapest och Maftei från Wien som var på besök i huvudstaden. De representerade tre olika prisnivåer men kan alla klassas som bland det mest prisvärda i sin respektive prisklass.
Meermin som har tagit marknaden av prisvärt randsytt med storm. Tack vare en lågkostnadsproduktion i Kina kan man erbjuda maskinrandsydda skor i vettiga material till en i sammanhanget väldigt rimlig prislapp på ca 1 500 kronor. Man har även sin handrandsydda premiumlinje Linea Maestro som ligger på ca 2 500 kronor.
Laszlo Vass är ett typexempel på den ungerska skotraditionen men har utöver de mer regionstypiska lästerna även två väldigt populära alternativ i U och F-lästen framtagna av italienaren Roberto Ugolini. Skorna handrandsys i några av markandens finaste skinn från b la Tannerie De Puy och Ilcea och kostar från ca 4 500 kronor. Fördelen här är att alla skor kan tillverkas MTO med endast en mycket liten extra kostnad vilket gör att man kan kombinera sula, läst, ovanläder och modell valfritt.
Maftei är den högsta skolan av skomakeri och den enda tillverkaren på eventet som erbjuder ren bespoke. Även de är från den österiks-ungerska skolan och härstammar från Wien. Produktionen ligger dock i rumänien precis som t ex Saint Crispin. Prisnivån för full bespoke varierar beroende på material och konstruktion men startar på ca 10 000 kr.
Alla dessa aktörer kommer fanns tillgängliga för beställningar under dagen och hade med sig ett brett utbud av skor för de som vill testa ut storlekar och läster eller slå till på plats. Totalt såldes inte mindre än 130 par skor på ca 7 timmar till ett värde av ca en halv miljon kronor.
Tillsammans med skotillverkarna ovan fanns eventets sponsor och samarbetspartner; skovård- och skotillbehörs grossisten Brunngårds på plats med produkter som Colonills skokräm och de egna iläggsulor och skoblock man säljer.
På plats fanns även Janne Melkersson och Carina Eneroth från Skomakeri Framåt; två av Sveriges få kvarvarande Bespokeskomakare för att illustrera skoproduktion på plats.
Marcus Davidsson höll en inspirerande Skovårdsskola, samt SM i skoputs gick av stapeln.
I det sistnämnda deltog även undertecknad…










Bilder – Adrien Combier Hogg från Shoegazing och Pelle Björkman från Björkmans Skomakeri.
Vi vill rikta en stor applåd till Shoegazings moderatorer; Roland Olsson, Joakim Berggren och Adrien Combier Hogg som tillsammans med Jesper genomfört ett event av högsta klass som vi hoppas blir ett återkommande inslag varje år.
För mer information om eventet rekommenderar vi ett besök här på Shoegazing.