Slagets återkomst

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-01-20 14:56  |  Lästid: 2 minuter
Bild 316635

Flera år med uteslutande trådsmala slag har tärt på den sartoriala bredden. Som en motreaktion mot den breda sportankarslipsen för ett antal år sedan blev plötsligt allt en fråga om millimter snarare än centimeter. Nu har dock slaget äntligen återupprättat sin status.

En synlig trend från såväl catwalkmodet som de klassiska skräddarhuset är det spetsiga slaget. Detta har länge varit en detalj främst förknippad med dubbelknäppta kavajer och smokingar. Historiskt sett har det dock även använts för enkelknäppta modeller. Efter USA börjat återhämta sig från 20-talets ekonomiska kris genom Roosevelts hjälpaket väcktes efterfrågan efter en ny typ av kostym som signalerade mer ekonomisk framgång och mindre depression. Den brittiska skräddaren Frederick Scholte från Anderson & Sheppard designade därför en kostym vars siluett blev stilbilande för hela herrmodet. Stilen kom att kallas ”The London Cut” och kännetecknades bland annat av en hög knäppning och något spetsigare slag.

Dåvarande prinsen av Wales, vars skräddare var just Frederick Scholte, bar liksom Fred Astaire och Clark Gable det spetsiga slaget till sina dubbelknäppta kavajer. I enkelknäppt utförande bars den bland annat av Storbritanniens dåvarande utrikesminister och senare premiärminister Anthony Eden samt den brittiska politikern Samuel Hoare. I slutet av 40-talet kom det raka slaget, som istället för det spestiga som lutar inåt mot kavajens knäppning lutar utåt mot kavajärmarna, att dominera helt. Spetsiga slag blev enbart för dubbelknäppta kavajer.

Bild 316636
Från Valentino vår 2008

I flera av vårens kollektioner är spestiga slag ett stående inslag. Tänk då inte vingbreda 70-tals slag utan väldigt sofistikerade och ganska smala slag till såväl dubbel- som enkelknäppta kavajer. Valentino har liksom Kris Van Assche i sin första kollektion för Dior Homme valt nästan enbart spestiga slag. Bland de något mera klassiska märken syns det bland annat hos Zegna, Corneliani och Luigi Borrelli.

Bild 316637
Från Zegna vår 2008

Bild 316638
Från Dior Homme och Givenchy vår 2008

Översta bilden från Paul Stuart

Dela på Facebook
Tweeta