Stafetten: Siv Støldal

 |  Publicerad 2006-01-19 11:51  |  Lästid: 3 minuter

Bild 314994Norska Siv Støldal står näst på tur i vår serie om skandinaviska herrdesigners.

Vad är historien bakom märket Siv Støldal?
Efter en tid på universitet i Norge gjorde jag en tre-årig praktik hos en norsk skräddare som ledde till ett gesällbrev i herrskrädderi. Sedan flyttade jag till London och gjorde en MA på Saint Martins i herrmode.

Sedan dess har jag designat, producerat och sålt tolv kollektioner och har haft visningar både i London och Paris de senaste åren. Jag har även gjort ett projekt tillsammans med Fred Perry som lanserades i början av november. Det bestod av sex olika plagg som producerades i begränsad upplaga, och de säljs endast i tre månader.

Jag bor och arbetar i östra London och har en stor, fin studio som jag delar med designern Michelle Lowe Holder. Vi hyr en hel våning i en byggnad och hyr ut plats till andra designers och konstnärer.

Vad har du för vision och mål gällande ditt modeskapande?
Jag kan bli inspirerad av vardagsfolk, människor som jag ser i min omgivning i Norge eller i London. Det kan vara främlingar, eller vänner och familj. Jag tittar alltid på hur folk bär sina kläder och min nyfikenhet gör att jag registrerar det var jag än är.

Min vårkollektion inspirerades av hur vi kategoriserar kläder i grupper som definierar hur de ska användas. Jag var nyfiken på hur sportkläder skiljde sig från klassiska vardagskläder för män. Min research bestod av sportsidorna i engelska och norska dagstidningar, ihopsamlade under en vecka, och sedan gjorde jag digitala tryck utifrån dessa bilder.

Till min förvåning fann jag att fotbollströjor ofta har en oortodox och radikal skärning för att vara herrmode. Komplexa svängda sömmar och gömda airtex-fickor. De här detaljerna introducerade jag sedan på rutiga skjortor, stickat och baseball-jackor.

Jag diskuterade sedan kollektionen med Thom Murphy, den stylist som jag har använt de tre sista åren. Från bilder på kanotister med flytvästar kom idén att ha uppblåsbara västar och skjortor.

Hur tror du att herrmodet kommer att utvecklas de närmaste tre åren?
Jag tror att det kommer bli mer idébaserat och att kläderna kommer säljas på ett annat sätt. Mer att en person förstår och känner igen tankegången när den ser ett plagg. Folk har sagt till mig att de har sett likheter mellan mina kläder och någonting som har triggat deras sinne för humor eller påminde dem om någonting särskilt. Det var så som de introducerades till mitt märke.

Vilket märke/designer, om något, skulle du vilja göra ett samarbete med?
Jag skulle vara glad om jag fortsatte växa och expandera mina idéer och mitt företag och samtidigt kunna hålla mig oberoende och vara den som tar det slutgiltiga beslutet. Å andra sidan älskar jag utbytet av kunskap som uppstår i nära samarbeten med andra kreativa personer och företag. Det är någonting som jag skulle vilja göra av i framtiden.

Vilka tre plagg borde vara obligatoriska i varje mans garderob?
Mitt råd är att titta både framåt och bakåt i tiden, och låta detta reflektera sig i din garderob. Plocka upp ett par plagg från nya designers och ta en titta i din pappas eller farfars garderob. Just de kläderna säger mycket om dig själv också, vem du är och var du kommer ifrån.

Vilken skandinavisk herrdesigner tycker du att vi ska intervjua nästa gång? Varför just dem?
Jag skulle vilja rekommendera Peter Jensen och Ann-Sofie Back. Jag gick på Saint Martins med båda av dem och Peter gjorde herrkläder då. Ann-Sofie har precis grenat ut från sitt damklädesmärke för att även inkludera herrkläder.

I Skandinavien säljs Siv Støldals kläder säljs på Beneath i Stockholm, WoodWood och Pede og Stoffer i Köpenhamn samt på Boudin i Reykjavik. På nätet hittar du en del på Concept 10.

Se ett bildspel med Siv Støldals kläder här!

Tidigare intervjuer i Stafetten: Dirtyfinegenerals, Henrik Vibskov och Gitte Wetter)

Dela på Facebook
Tweeta