Stockholm har blivit kallt

 |  Publicerad 2005-11-21 08:49  |  Lästid: 2 minuter

Bild 314919Riksskalden Orup får illustrera dagens reflektion över ett Stockholm där snön försiktigt lade sig till tillfällig vila i helgen. I takt med kylan kommer även behovet av varmare kläder och trenden med vinterjackan som statussymbol tycks hålla i sig även i år.

För några år sedan tog nordamerikanska Canada Goose över Sverige. Först skulle alla ha jackorna, därefter hade för många jackorna och det blev inflation i trenden. Följden blev att många sprättade bort märket från jackorna för att på så vis bevisa att jackan köpts för dess värmehållande kvaliteter och inte för prisets och märkets skull.

I år är Goose-trenden definitivt över. Nu kommer jackan istället från Fjällräven.

Fjällrävens Expedition Down Jacket syns numera överallt i Stockholms innerstad och tippas av många som en av årets julklappar i konkurrens med platta teveapparater och iPods.

Som boende i Norrland har jag haft anledning att testa nämnda jacka i samband med eget inköp av vinterjacka förra året och kan bara häpna över det ologiska i denna trend. Fjällrävens jacka är tokvarm och utmärkt för heldagar i bitande kyla. Som innerstadsjacka är den dock fullkomligt värdelös. På Fjällrävens egen webbplats presenteras jackan i Polar-segmentet ”för utmaningar i kalla klimat”. Att verka och leva i Stockholm må vara en utmaning i sig, men alla som någon gång besökt vår huvudstad vet att här knappast råder något polarklimat.

Tills någon mer än jag kommit underfund med detta fylls Stockholms innerstad med vandrande, huvudfotingar (likheten mellan tonåringar med spinkiga ben som sticker ut under dunbolstret och nämnda barnteckningssymboler är nämligen slående) och om det vore trångt innan är det inget emot hur julhandeln kommer upplevas i år. Stockholms krogägare är redan bekymrade över utvecklingen eftersom deras garderober nu fylls betydligt snabbare än vad brukligt är.

Dela på Facebook
Tweeta