Stockholmsshopping: Local Fashion
Här kommer uppföljaren i serien om Stockholmsbutiker. Senast var det High Fashion och idag fokuserar vi på mer lokalt mode.
Det finns en växande skara av butiker som profilerar sig med ett utbud med större lokal förankring. Det är mycket svenskt i små upplagor och till stor del av mindre, oetablerade designers. Manolo presenterar: Local Fashion-butiker i Stockholm.
tjallamalla
En artikel om Local Fashion ska naturligtvis handla om den butik som på något sätt banade väg för de andra: tjallamalla. Den är störst, bäst och mest känd, en av SoFo-områdets viktigaste stöttestenar och nyligen ”exporterad” till Malmö. Enligt deras egen utsago finns här nästan 200 stycken etablerade och oetablerade designers. Undertecknad har inte ägnat en eftermiddag åt att räkna dem, men kan i alla fall glädjas åt ett digert utbud på herravdelningen.
Här finns etablerade Acne Jeans, Pour, The Stray Boys och Resteröds understödda av ”up-and-coming”-märken som Dennis & Peter, So Last Season, Carin Wester och Gram Design.
På jeanssidan finns, förutom nämnda Acne Jeans, Pour och Dennis & Peter, även namn som Julian Red Jeans, Ulrika Sandström, Tina Olsson och Jacob Nilsson. Och så två modeller från Ijin Material, som joker i leken.
Stickat är ju hett just nu och här finns alltifrån klassiska Resteröds, till nykomlingar som Cecilia Blixt, Manush och S.N.S. Dessutom t-shirts från Fienden, Hundräven och Papa Gaio och skjortor från Pace, Gissy och anrika Melka.
På skosidan finns, förutom vintageboots och –skor, även omtalade Gram Design.
Slutligen ägnas accessoarer ett helt eget skåp där klockor, plånböcker, hals- och armband, ringar m.m. i alla tänkbara färger och former finns att beskåda.
Besök också: http://tjallamalla.com / http://shoppa.tjallamalla.com
Katitzi
På, i modesammanhang, lite bortglömda Kungsholmen ligger Katitzi. Det är en butik som många av er säkert hört talas om, men som ni kanske undrar om den är mödan värd att åka för att besöka. Svaret på det är både ja och nej. Man ska komma ihåg att Katitzi är som ett småsyskon till tjallamalla både i storlek och utbud. Här är utbudet likvärdigt det hos storasyskonet på Söder, men det är också så att Katitzi tenderar att vara snäppet före tjallamalla på att få in vissa märken i butik. Senast var det mössor från Nation, som redan sålt slut på Katitzi, medan det precis anlänt till tjallamallas hyllor.
Och visst finns det även här kläder att titta på. Gramskorna står i skohyllorna, tillsammans med märket som Gram ofta nämns i samma mening som: Converse. Katitzi säljer gamla modeller (nya, inte begagnade) någon eller några hundralappar lägre än brukligt – värt en titt bara det!
Ett helt bord är överbelamrat av Cheap Monday-jeans. Ett utbud nästan likvärdigt det i Weekdays butiker, både med gamla och nya modeller. I skymundan hamnar ett par modeller från Ladies & Gentlemen, Ulrika Sandström och So Last Season.
Annars erbjuds även här stora delar av Resteröds höstkollektion, tillsammans med Nina Jarebrink och Solouniko, samt några plagg från Merde! och Sisters In Arms. Hängslen från Tina Olsson och vintageplagg i form av jackor och kavajer.
Vintageskjortor är på ingång, tillsammans med Bea Szenfeld och ännu fler plagg från So Last Season och Ulrika Sandström.
ÖÖS
Sedan drygt två år tillbaka finns, mittemellan myllret på Götgatan och showerna på Mosebacke, belägen ett designerkollektiv kallat ÖÖS. Här är butikens gatuplan en renodlad klädbutik, medan källarvåningen fungerar som ateljé åt kollektivets designers och vänner.
De kläder som erbjuds på herrsidan är Tina Olsson, Nina Jarebrink, Ladies & Gentlemen, Solouniko, Robert & Blad och japanska Hodinova. Dessutom accessoarer en masse: väskor från Grevius, slipsar och manschettknappar från Ulterior Motive, hängslen från Tina Olsson, unisexhängslen från TÖNT, unisexhalsdukar från Van Deurs och en nyinkommen, egenproducerad väska med butikens logga som mönster.
På ingång är herrkollektionen från Revery och fler väskor från Grevius. Därtill letar man efter både svenska och utländska ”motsvarigheter till sig själva” att ta in i butiken.
Och man är inte rädd för att ta till nya grepp. Det syns dels i de kläder som presenteras, men också i de saker man har gjort. Tidigare i år stängde man exempelvis den vanliga butiken under en hel dag för att presentera ett samarbete med tre elever från Berghs School of Communication. Det var ”Tema: Tid” och blev mycket lyckat, så fler gästspel som detta är att vänta.
Är det sådant som behövs för att skapa eko i Stockholmsshoppingen?
Besök också: http://www.oos.se/