Stòffa – The Research House

Ett av våra absoluta favoritmärken just nu är amerikanska Stòffa. Grundat av Agyesh Madan som ett koncept för välproducerad och genomtänkt måttsömnad av ytterplagg och byxor med inslag av enstaccessoarer som hattar och scarfs. Stòffa lanserade precis sin senaste kampanj "The Research House" där man inspirerats av arkitekten Richard Neutra.

Kampanjen är fotograferad i Los Angeles och närmare bestämt i The Neutra Research House. Neutras design är enligt Agyesh Madan genomtänkt med en balans av form, funktion och lätthet, samma värden som företaget själva strävar efter med sina plagg.
”Only those who have lived in a Neutra House would ever understand how wonderful the daily satisfactions and delights are and how much this experience helps to augment the joy of living.” – Richard Neutra











Vad som är kanske mest intressant med Stòffa som varumärke är att även om företaget kontinueligt lanserar nya tyger och modeller så har man inte något renodlat säsongstänk. Det finns absolut tyger som är anpassade för vår- respektive höst men modellerna är de samma och hänger väldigt tydligt samman genom företagets röda tråd. Alla nyanser är framtagna för att fungera tillsammans snarare än som specifika outfits vilket gör att de enkelt kan implementeras i den övriga garderoben.
Varje tyg och materal man lanserar har testats i över ett års tid av Agyesh personligen och kan i princip beställas i alla företagets olika modeller. Det gör att exempelvis den assymetriska rocken 004 kan vara alltifrån en somrig regnrock i företagets vattenavstötande bomull, till en tyngre vinterrock i en naturlig ullfiber.
Mycket fokus ligger såklart på Stòffas mockajackor där man erbjuder en måttsydd produkt med mocka från lamm från ca 14 000 kr. Det är tveklöst mycket pengar men om man tittar ngpå produktionen, de ingående materialen och inte minst resultatet så är det en produkt som inte sällan kostar det dubbla från stora varumärken. Jag äger själv en av företagets Flight Jackets (002) i chokladbrun mocka och det är ett av mina bästa köp jag gjort sett till användning.
Begränsningen i Stòffas produkter ligger i att bortsett från företagets accessoarer är allt måttsytt och kan endast beställas under trunk shows. Det gör att man får passa på att boka in ett möte hos Marcus Malmborg när Agyesh och Stòffa är i Stockholm vilket brukar vara ca varannan månad.





