Svensk modementalitet behöver mer Tom Ford

 |  Publicerad 2008-05-31 16:03  |  Lästid: 2 minuter
Bild 317034

Gästkrönika: Jag jobbar på ett stort företag som behöver regler och rutiner för att business as usual ska betyda att folk strävsamt knegar på istället för att sitta och pilla sig själva i naveln mellan åtta och fem. Bland annat styrs vilka hemsidor vi får besöka. Att fördjupa sig i manligt mode på Manolo och King är inga problem, medan sidor som Cafe.se resulterar i röd flag. Jag har alltid förutsatt att min arbetsgivare ryggat från sidans inslag av tits and ass, men efter att nyligen ha klickat in mig på TomFord.com är jag inte lika säker. Guccis förra mirakelman har gjort begreppet ”sex säljer” till religion och efter några visuellt explosiva sekunder på sidan var jag ganska säker på att jag skulle få sparken. Sedan slog det mig att sidan uppenbarligen var öppen för besök och att jag troligtvis dragit förhastade slutsatser kring vilket surfande som accepteras av företaget. Tits and ass var inte problemet, så frågan är vad det är man på ledningsnivå inte gillar med Cafe.se.

En annan reflektion från besöket på TomFord.com är att hans förhållningssätt till kläder och mode ligger otroligt långt ifrån allt det vi ser på den svenska marknaden. När läste ni senast om en svensk designer som pratade om sexiga kläder? Trots att det finns en intim relation mellan kläder och sex verkar det i Sverige inte vara fint nog att göra kläder som skapar attraktion. Överdimensionerade parkas och kavajer som slutar vid naveln kanske ger utrymme för människor att återspegla sin personlighet, men man ska vara bra full för att det ska kittla genitalierna. När det äntligen görs ett svenskt försök att penetrera arenan för kläder med sex appeal är det från en designer som spenderat merparten av sitt liv med att sy upp galaklänningar till Carola och hennes vänner. Där Tom Ford är en machobög med klädsamt mjuka inslag som använder sig själv som referenspunkt för att ta fram kläder med lite umpf, är det svårare att se var Lars Wallin hämtar sin inspiration. Det är utan tvekan ett vackert hantverk, men det är tveksamt om hans broderade kavajer någonsin kommer få någon att känna: give me some of that hot piece of ass.

Det vore så befriande att se ett svenskt märke som skippade krusidullerna och hade som främsta ambition att göra sina kunder lite hetare. Idag ligger för mycket fokus på kläderna och för lite fokus på oss som ska bära dem. I ett youtube klipp med några år på nacken pratar Ford om sina tankar kring senaste Guccivisningen. Där lät han catwalken bada i tusentals rosenblad och nothing compeers to you strömmade ut ur högtalarna. ”I wanted to make such a beautiful show that people actually cried for fashion”. Visst är han en sann pekoralist, men vem bryr sig. Vi behöver mer chick i vår vardag och vi behöver fler kläder som får folk att vilja ta av sig kläderna.

Daniel Fält

Ett annat mycket underhållande Youtubeklipp där Tom Ford visar upp sitt nya butikskoncept.

Dela på Facebook
Tweeta