Svenska Män och Mode
Filippa K, NK, Paul Smith, Mulberry, Vagabond, Acne och Adidas. Det är några av de varumärken och butiker som rankas högst i tidningen Kings stora modeundersökning där närmare 1000 svenska män blivit tillfrågade om sina mode- och groomingvanor.
975 män har svarat på Kings undersökning med drygt 60 frågor som innefattade allt från bästa tandkrämsmärke till personens främsta inspirationskällor. Henrik Lundqvist , Jens Lapidus, Musse Hasselwall, Moneybrother, Andreas Wilson och Fredrik Reinfeldt är några av de kändisar undersökningen framhåller som landets främsta stilikoner. Nedan följer ett urval av statistik från undersökningen. Hur väl stämmer detta in på er?
Den genomsnittlige mannens garderob är värd 30 241 kronor.
Den genomsnittlige mannens outfit för dagen är värd 2 530 kronor.
Den genomsnittlige mannen handlar groomingprodukter för 375 kronor i månaden.
Den genomsnittlige mannen handlar kläder och skor för 1 502 kronor i månaden.
Genomsnittsmannen skulle som mest betala:
1 242 kronor för en skjorta.
572 kronor för en t-shirt.
1 481 kronor för ett par jeans.
1 856 kronor för ett par skor.
3 464 kronor för kostymen.
621 kronor för en slips.
47 % av de tillfrågade har bytt klädstil jämfört med förra året.
24 % har handlat kläder på kredit.
30 % handlar kläder för att muntra upp sig.
87% anser sig ha bättre klädsmak än genomsnittet.
3 % anser sig inte ha bra klädsmak.
76 % har aldrig handlat ekologiska kläder.
87 % kan knyta slipsen
23 % kan vika en näsduk
26 % kan knyta en fluga
85 % kan sy i en knapp
95 % kan stryka skjortan
19% tvättar aldrig sina egna kläder.
Varumärkeskollen: Svenska mäns favoriter
Bästa butik: NK
Bästa sneakers: Adidas
Bästa sko: Vagabond
Bästa jeans: Acne
Bästa svenska klädmärke: Filippa K
Bästa utländska klädmärke: Paul Smith
Bästa hudvård: Biotherm
Bästa doft: Hugo Boss
Bästa klocka: Omega
Bästa väska: Mullberry
Bästa solgalsögon: Ray-Ban