Svenskt herrmodes mäktigaste

När Manolo för första gången intervjuade Örjan Andersson i mars 2005 hade Örjan precis hittat ett badrum i en polares lokal för att göra egna screentryck. Drygt fyra år senare har Örjans projekt Weekday med Cheap Monday blivit uppköpta av H&M, nått internationell framgång för att idag säljas i cirka 30 länder. Nu har Örjan även utsetts till svenskt herrmodes mäktigaste person av tidningen King.
– Det har gått väldigt fort. Men har också varit väldigt roligt. Jag minns fortfarande det där badrummet. Det var grymt kul att göra alla screentryck själv även om det var lite besvärligt att behöva ta en paus så fort någon var tvungen att gå på toa. Idag är det lite enklare, säger Örjan Andersson.
Kan ett så stort varumärke som Weekday och Cheap Monday behålla den personliga känslan?– Det är en väldigt intressant fråga. Jag försöker hela tiden att utgå från den ursprungliga känslan vi hade vid starten. Men det är en väldigt fin balansgång.
Er kanske mest karaktäristiska modell Tight har väl blivit närmast av en svensk designikon. Hur ser du själv på tight?
Det är vår allra första passform som jag själv har burit sedan 2004. Stretchtyget gör att den till en riktig unisexmodell som passar både killar och tjejer samtidigt som det är en väldigt klassisk jeansmodell.
Nyligen anställde ni Ann-Sofie Back som chefsdesigner. Vad kommer det att innebära för herrdelen?
– Det kommer att betyda jättemycket framförallt för våra överdelar. Jag har hela tiden sagt att ambitionen med att anställa Ann-Sofie är att ge kollektionen en bättre helhetskänsla och en tydligare röd tråd. Samtidigt kommer jeans alltid att vara själva utgångspunkten. Ann-Sofie tycker liksom jag tycker bra om jeans så det bör inte vara några problem att kunna producera även bra överdelar.
Slutligen, hur ser du på Kings utnämning till svenskt herrmodes mäktigaste person?
– Jag är självklart jätteglad och stolt. Samtidigt är jag ingen maktgalen person. Men jag får se om jag kan klura ut något sätt att utnyttja utmärkelsen.
Per Nilsson, chefredaktör för King som står bakom listan svenskt herrmodes 100 mäktigaste; Detta är tredje året King presenterar listan. Hur har herrmodet förändrats under dessa tre år?
– Intresset för herrmode fortsätter att öka konstant. Redan för tre år sedan började herrmodet att bli mer accepterat och utvecklingen har fortsatt varit positiv. Mode är om möjligt än mer mode idag.
Hur har makten och inflytandet över mäns klädvanor förändrats?
– Det är ingen hemlighet att modebloggarna samtidigt som de blir allt fler även får allt större makt. Det finns idag väldigt många personer med stort inflytande. Vi har hela tiden velat skapa en så ärlig lista som möjligt varför vi har valt personer med olika bakgrund och med en rad olika yrken. Alla som kan tänkas påverka oss män i vårt sätt att klä oss.
Vad gör Örjan Andersson till årets vinnare?
– Helt enkelt för att han designar och förser oss med modevärldens främsta universalplagg, jeans. H&M:s uppköp av Weekday och Cheap Monday har stärkt Örjans position ytterligare.
Annars är kanske inte jeans är det mest kännetecknande plagget för rådande mode?
Jeans är helt klart ett tidlöst plagg. Även om det inte är det mest trendiga, finns jeans alltid med. Det enda som skiljer från säsong till säsong är tvättarna.
Har du själv några jeans från Cheap Monday?
– Nej, faktiskt inte. Jag tror aldrig att redaktionen skrattat så mycket som för tre år sedan när jag provade ett par röda Cheap Monday-jeans. Det vara absolut ingen fel på jeansen utan problemet var snarare min kropp i kombination med passformen. Örjan berättade dock igår att Cheap Monday nu har över 30 passformar så det börjar verkligen bli läge för att testa ett nytt par.
För att läsa listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste i sin helhet, klicka här.